Starověké mýty a starověká náboženství.
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.
Jdeme proti proudu k zapomenutým zdrojům.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • Re: ??:
    "Nikoliv úvaha. V dalších pokračováních se chystám uvést řadu faktů ... " (Václav Havel - český Faust)
  • ??:
    "Naštěstí je to jen vaše ..úvaha ..., mylná ..." (Václav Havel - český Faust)
  • Re: vdaka:
    "Dobrý den a děkuji za poděkování. Jen bych rozlišoval mezi křesťan ... " (Duše do nebe)
  • Re: Citace z Matouše:
    "Dobrý den, děkuji vám za upozornění. Překlep jsem opravil. S pozdr ... " (Jan Křtitel)
  • Re: :
    "V článku uvádím, že to, že židovský kalendář začíná návštěvou nejv ... " (Nibiru - kdy přiletí?)
  • vdaka:
    "Uzasna stranka..velka vdaka autorovi...presne toto zamlcovane pozn ... " (Duše do nebe)
  • Komentáře

    ke článku: Desatero
    ze dne 18.03.2005, autor článku: Pavel Mat.

    Komentář ze dne: 26.01.2010 14:24:20     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - (apple593@atlas.cz)
    Titulek: Pokračování
    Super. Bude pokračování?

    Komentář ze dne: 11.04.2010 09:05:47     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Stanley (vik.torius@seznam.cz)
    Titulek: desatero je platné i dnes
    Zajímavý článek, ale nelze souhlasit s tím, že dnes už některá přikázání z desatera neplatí. Samozřejmě, že přikázání byla vydána v tehdejší době, ale jejich platnost je nadčasová a smysl jejich dodržování nezpochybnitelný i v dnešní době. Nelhat, nekrást, nevraždit, nezávidět, necizoložit atd. jsou přikázání nadčasová.
    Náš trestní řád nestíhá vinu otců do dalších pokolení, to je jasné, ale o tom že by to mělo být jinak přece přikázání nic neříká. Říká pouze, že Bůh stíhá vinu otců.... Čili tato výsada náleží pouze Bohu, ne nám.

    Komentář ze dne: 31.08.2011 08:18:48     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Jejda (jjd@nospam.cz)
    Titulek: Re: desatero je platné i dnes
    Stíhání viny otců je kolektivní vina. Z Bible víme, že Bůh stíhá syny rodu či národa - nejde tedy jen přímé syny a vnuky. Kromě toho stíha i dcery, vnučky, babičky, otroky i otrokyně prostě vechny co mají volnou sobotu, tj. 7.den (pozn. neděle je tedy 1. den týdne).

    Z hlediska jedné osoby to je příšerně nespravedlivé a naprostá křivda. Ano, jenže neplatíme např. za chyby politiků všichni?

    Ty tři kolena trestu jsou z pohledu národů tak akorát. To je totiž doba Děd-Otec-Syn (DOS), je to éra jednoho života, jedné kontinuity činů a tedy jedné kontinuity trestu. Vnuk zná dědu (viníka), pravnuk už zpravidla nikoli - je tedy osvobozen či omilostněn. Má to smysl preventivní a společensky ozdravný.
    Preventivní, protože blízcí pachatele mají extra zájem na tom aby dotyčný např. nekradl. Při systému individuálních trestů jej naopak často dokonce povzbuzuji (mají z toho zisk bez rizika).
    Ozdravný proto, že tento princip eliminuje to např. rodiny zlodějů, podvodníků, rodinné mafie.

    Jinak Hebrejská Bible je jednoznačně Bible národní a nikoli Bible osobní.

    Pozn1: Trestání blízkého okolí pachatele, tzv. kolektivní vina není tak nesmyslná. I zde lze rozdělovat tresty podle nějakého klíče, snižovat až odpouštět tresty za mimořádně řádné chováni, atd.

    Pozn2: Kolektivní vina je na místě také u dobrovolného společenství (např. členů nějaké strany). Tam je vina (přinejmenším podporou) jednoznačná jak z individuálního tak společenského hlediska.

    Komentář ze dne: 18.07.2011 15:52:08     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Ten, který dává. (xloky.x@seznam.cz)
    Titulek: Silné pochybnosti
    ..nadčasová.. ..nezpochybnitelný..

    Kromě toho, že tyto "zákony" (myslím druhou čast - vstahy mezi lidmi) fungovaly už dávno dávno před tím (člověk přirozeně chápe, že ten který čin je špatně, nepotřebuje to dostat rozkazem, dokázáno nálezy textů), spousta z nich neplatí:
    Desatero bylo určeno pouze pro Izraelity (dalo by se říci jen pro muže).
    já jsem tě vyvedl z egyptské země - neexistuje jediný důkaz, který by potvrzoval, že Izraelité byli v Egyptě (za otroky v té době), ba naopak, archeologické vykopávky to vyvrací.
    Nezobrazíš si boha - a co michelangelův strop v Sixtinské kapli? A co samotný krucifix?
    Stíhám vinu otců na synech - Já se dám na budhismus a mého syna čeká boží trest? - super.
    Sedmý den odpočinku - dokonce i otroci si můžou podle Bible dáchnout - jak nadčasové.
    Nebudeš dychtit po ženě..vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu (Exodus) - no nevím, jak budu přítelkyni vysvětlovat, že je můj majetek.

    Proto pevně doufám, že uznává to nadčasové a nezpochybnitelné desatero..

    Komentář ze dne: 31.08.2011 09:06:14     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Jejda (jjd@nospam.cz)
    Titulek: Re: Silné pochybnosti
    Ano, tyto "zákony" fungovaly už dávno dávno před tím.
    Člověk sice přirozeně chápe, že ten který čin je špatně, ale bohužel spíše relativně. Například chování lidí za války za v míru
    ale i před a těsně po válce. Jednou můžeme některé sociální podlidi mučit a zabíjet, podruhé ne, kdo se v tom má z nás mladých vyznat. Trochu pomůže víra, věřit autoritě, jenže pak se ukáže, že ta autorita byl zločinec a psychopat (nebo jeho zástupce-prostředník).

    Proto potřebujeme tyto "zákony" mít někde absolutně vytesány.
    A občas je nějak rozumně restaurovat nebo "restartovat". Takže nestačí sloup s klínovým písmem na dně mrtvého moře ale je třeba je opsat do starého zákona a pak ještě do nového zákona, a pak sem do myty.info. Prostě se musí opatrovat jako miminko.

    Komentář ze dne: 19.07.2013 13:19:54     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Petr Ježek (pjezek164@gmail.com)
    Titulek: Zcela logický dekalog
    Někdo nevidí snítku myrty, ani když jej pohladí po tváři. Křesťanský dekalog zcela logicky a adekvátně universáliu Boha nezmiňuje to, co hebrejský dekalog zdůrazňuje a v praxi uplatňuje: Mravní kodex není pouze pro jednověrce, ale pro všechno živé myslící. Tóra naopak definuje vyvolené a pojmenovává je Izraelity. Totéž je patrné u principu nepodání křivého svědectví. Tóra je omezuje pouze na Izraelity mezi sebou, nijak ale nehovoří o platnosti tohoto principu i mimo náboženskou komunitu. Křesťanský dekalog je i zde konzistentně univerzální. Ptát se na původ textu a na "autorizovanou" interpretaci znamená, že si autor neuvědomuje, že text dekalogu je určen pro prostý lid, nikoli pro racionální filozofy. Dekalog říká prostým lidem: Respektujte autoritu toho, kdo vám dekalog přinesl tím, že budete respektovat všech deset principů bezebytku. Filozofům včetně katechetů pak říká, že u každého principu je jinde hranice mezi Bohem a Ďáblem, který svádí k nerespektování dekalogu a tím i Boha. Pojem bližní je v křesťanském dekalogu univerzální a vztahuje se na každého člověka. Nový Zákon si nicméně vytváří neřešitelný problém - co záleží lidem na pochybné vzdálené perspektivě Pekla či Očistce, kdy si lze užívat života? Pro modermí praxi má význam pouze křesťanský dekalog díky své univerzalitě, může se dokonce stát základem národních konstitucí a pilířem mravů i právního systému. Jen je nezbytné v právu konkretizovat, kdy se má méně významný poklesek tolerovat a kdy naopak zásadní poklesek bez milosti sankcionizovat. Moje země a její občané prahnou po jistotách v turbulenci individualizovaných chutí a vůní (trhu) a způsobů uspokojování jimi dychtících individuí. Dekalogu nemůže odporovat soulož nesezdaných párů, předjímá-li pár budoucí svazek, třebaže nikoli v tomto složení. Naopak každá krádež a každé zabití je nesmazatelným zápisem do Knihy Hříchů stejně jako křivé svědectví (lež, pomluva, úklad...). Bůh je ale na vše sám, proto je nezbytné, aby měl dekalog bezvýhradně ctící pomocníky zapisující hříchy jednotlivých lidí do Knihy. Reiterprerací je, že vláda a vládní úředníci jsou povinni zachovávat dobré mravy a tvořit zákony pouze na dobrých mravech postavené a jim sloužící. Pokud neslouží Ďáblu (ukájení svých slabostí a chtivostí), vzniklé zákony by podpořily i jejich trvalou mravnost. A propos, někomu je autorita Boha k smíchu, jinému je celoživotní jistotou a oporou při vědomí, že tak jako Bůh ani lidský jedinec není na vše sám. Proto pro inteligenty netřeba tupě recitovat první prioncipy dekalogu mající zajistit identifikaci autority. Inteligent by měl jednoznačně pochopit a pochopené respektovat, je-li duševně na výši a zdráv.

    Komentář ze dne: 27.07.2013 22:22:30     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - Petra (@)
    Titulek: Re: Zcela logický dekalog
    Dobrý den,
    vyjadřujete se o knize, o které nic nevíte. Například, v bibli o očistci není žádná zmínka. Napište mi jediný text

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS .
    Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz