Mýty - Akkad -- Adapa a Jižní vítr
MýtyAdapa a Jižní vítrMýtus vypráví o jednom z prvních lidí - Adapovi, který promarnil šanci
získat od bohů nesmrtelnost. ObsahPříběh začíná v pradávné době, za onoho času, v oněch letech, kdy bůh Ea (Enki) stvořil člověka jménem Adapa. Adapa a Jižní vítr[1], Fragment A 3-6
Adapa byl mudrcem a knězem v Eridu. Jednou vsedl na plachetnici a vydal se na širé moře. Náhle zadul Jižní vítr: Adapa a Jižní vítr, Fragment B 2-7
Adapova loď se potopila a on vyřkl kletbu. Jižnímu větru byla zlomena křídla a po sedm dní nevál. Toho si všiml nejvyšší bůh An a přikázal předvolat opovážlivého Adapu. Ea posypal popelem hlavu svému lidskému synovi a oblékl jej do smutečního šatu. Poradil mu, jak si naklonit strážce vstupní brány do nebes, bohy Dumuziho a Gizzidu: Adapa a Jižní vítr, Fragment B 17-28
Ea tedy poradil Adapovi, kterak polichotit strážcům brány. Jeho další rada se týkala jídla a pití: Adapa a Jižní vítr, Fragment B 28-32
Adapa měl odmítnout nabízený chléb smrti i vodu smrti, pouze se obléci do nabízeného roucha a potřít olejem. Anův posel odvedl Adapu na nebeskou cestu. Adapa vystoupil na nebesa a u brány provedl vše tak, jak mu nařídil otec: Adapa a Jižní vítr, Fragment B 38-45
Adapovi se podařilo polichotit bohům, strážcům brány, a pak předstoupil před nejvyššího boha Anua. Popsal svému vládci, jak došlo k událostem vedoucím ke zlomení křídel Jižního větru. Adapa a Jižní vítr, Fragment B 54-61
Adapy se zastali strážci brány Dumuzi a Gizzida a bůh An mu tedy odpustil. Vyčetl však bohu Eovi, že odhalil člověku tajemství nebes a země, která pyšnému lidskému srdci umožnila spáchat to, co učinil. Pak nařídil (zřejmě Dumuzimu a Gizzidovi) přinést chléb života, Adapa chléb odmítnul a nenapil se ani nabízené vody života. Oblékl si pouze roucho a potřel se olejem. Adapa a Jižní vítr, Fragment B 66-70
Adapovi tedy nebyly nabídnuty chléb a voda smrti, ale života. Člověk pokrm ve strachu odmítl a přišel tak o možnost žít věčně. Jedna z verzí mýtu ještě pokračuje dále. Adapa byl za odmítnutí chleba a
vody uvězněn. Otec Ea jej osvobodil. Anu nakonec Adapovi odpustil. Dále
je doplněn mladší dodatek - zaříkávání léčící účinky Jižního větru. Zbytek textu je zničen. Podle další z mladších verzí příběhu (D) snad Adapa přece jen obdržel dar věčného života a stal se tak roven bohům.
VznikPříběh je doložen z doby Kasitů (14. stol. př. n. l.). Text se zachoval na čtyřech fragmentech: A,C,D - ninivská Aššurbanipalova knihovna (7. stol. př. n. l.)
Strážci brányV mýtu vystupují dva strážci brány, bohové Dumuzi a Gizzida (Ningizzida).[b] Ningizzida (Gizzida, Ningishzida) byl bohem či bohyní úrody. Byl nazýván také Pán
stromu života. Někdy je zobrazován jako had s lidskou hlavou či jako
okřídlený drak. Když se božští strážcové ptají Adapy, proč nosí smutek, odpoví jim: "Na naší zemi dva bozi zmizeli, proto tak vypadám." Těmito bohy myslí právě Dumuziho a Gizzidu. Může se jednat o narážku na střídání ročních období. Dumuzi, bůh plodnosti hospodářského zvířectva, a Gizzida, bůh úrody, mizejí pravidelně ze země. Adapa vyjadřuje svůj rituální smutek nad jejich absencí, která přináší období monzunů. Větry v chladném monzunovém období mohou být značně destruktivní, ničit rostlinstvo a trápit zvířectvo. Bohové plodnosti a úrody "jsou pryč".[3] Adapa zastavuje vítr, ničí jeho křídla, rituálně ukončuje období monzunů a objevuje se u nebeské brány, aby bohy informoval o smutku, který vzbuzují svou nepřítomností na zemi. Bohové se usmívají, začne vegetační období. Ea (Enki)Ea (sumersky Enki) byl považován za učitele lidstva. Občas se ve spojitosti s lidmi
vzepřel záměrům ostatních bohů. Varoval např. člověka Ziusudru před
záplavami a poradil mu vystavět loď. Podle mýtu Adapa a Jižní vítr je božským otcem Adapy a
jeho učitelem. Vysvětluje Adapovi, jak se má chovat před strážci nebeské
brány i před nejvyšším bohem. Anu pak nepřímo vyčítá Eovi, že lidem
odhalil tajemství nebes a země a dal jim pyšné srdce. To proto se stal Adapa
tak mocným, že dokázal zlomit křídla Jižního větru.
Bůn Anu nabídne Adapovi chléb života a vodu života, nikoliv smrti. Adapa je zřejmě zmaten, či dokonce oklamán varováním Ea, odmítne božský chléb a vodu a ztrácí šanci stát se nesmrtelným. AdapaAdapa je často považován za rádce Alulima, prvého mýtického krále Eridu. Sloužil zde jako kněz a zaříkávač. Stal se jedním z legendárních sedmi mudrců (Seven Sages - Apkallú, Abgallu). Je možné, že byl i hrdinou potopy - Atrachasísem, předchůdcem biblického Noeho. Zřejmě byl zobrazován jako muž přioděný rybí kůží.
Paralely s biblickým vyhnáním z EdenuV mýtu Adapa a Jižní vítr čteme o božím pokrmu, jehož požitím se může člověk
stát nesmrtelným. Člověk má pokrm na dosah, je ale zmaten a nesmrtelnosti
nedosáhne. Bůh An nabízí Adapovi pokrm nesmrtelnosti, bůh Ea ale již dříve člověka
varuje před požitím božího pokrmu. Jeden bůh tedy nesmrtelnost člověku
nabízí, druhý ji odmítá.
Bible, Genesis 3:22, CEP
Biblický bůh Yahwe v sobě slučuje chování bohů Ea a Anu. Bůh Ea varuje Adapu, aby nejedl chléb a vodu smrti, které jsou však
pokrmy života. Podobně Yahwe varuje Adama, aby nejedl ze stromu poznání
zakázané plody, a později nepřipustí, aby jedl ze stromu života.
Oba bohové nechtějí, aby člověk žil navěky. Bůh Anu se ptá Adapy: "Pojď sem, Adapo! Proč nejedl jsi ani nepil? Bůh Yahweh se ptá Adama: "Kde jsi? ... Jedl jsi z toho stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?"[c] Adapa se převléká do šatů věnovaných bohem Anu. Adam se obléká do šatů věnovaných Yahwem. Bůh Anu posílá Adapu zpět na zemi. Adapa návratem na zemi skrze stráženou nebeskou bránu ztrácí možnost získat nesmrtelnost. Bůh Yahwe vyhání Adama s Evou ze zahrady, aby obdělával zemi. Bůh umísťuje ke vstupu do zahrady stráže, člověk ztrácí možnost získat nesmrtelnost. Enkimu přinášejí chléb a vodu života zřejmě bohové Gizzida a Dumuzi.
Gizzida byl někdy zobrazován jako had s lidskou hlavou. V obou mýtech vystupují strážci brány. V akkadském mýtu jsou jimi Gizzida a
Dumuzi. Gizzida je někdy popisován jako okřídlený drak či gryf. Podle mýtu Adapa a Jižní vítr člověk ztratil možnost být nesmrtelným svým
odmítnutím chleba a vody života. Člověk však jednal podle rady boha Ea (Enkiho),
který si zřejmě nepřál lidskou nesmrtelnost. Adapa nezískal nesmrtelnost
proto, že by neposlechl boha, ale právě naopak. Podle mýtu Adapa a Jižní vítr člověk získal poznání od boha Enkiho.
Bůh An pak hodlá člověku dát i věčný život.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vydáno: 13. 12. 2007 |