Putujte s námi proti proudu k zapomenutým zdrojům,
seznamte se s poselstvím našich předků pro tuto dobu!
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání, historie,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • Re: Re: :
    "Nabízí se, že poznatky této vyspělé civilizace v oblasti tvaru neb ... " (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • Re: :
    "Nu, a jak to víte, že dorůstá právě do koule? Vždyť vidíte stále j ... " (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • bez titulku:
    "Ale vždyť ten měsíc dorůstá ze srpku právě do koule." (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • Re: Re: Re: Re: Re: Sumerská kosmologie:
    "To, že někdo pozoruje lunární fáze, neznamená, že musí hned uvažov ... " (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • Re: Re: Re: Re: Sumerská kosmologie:
    "Tomu poněkud odporuje, co jste sám napsal - cit.: "Noční obl ... " (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • Re: Re: Re: Sumerská kosmologie:
    "Ano, myslím že tomu tak bylo. Sumerové neměli možnosti, jak zjisti ... " (Pečeť VA 243 - Dvanáctá planeta?)
  • Bohové

    Elóhím V - Partnerské dvojice elóhím

    Hebrejská Bible - Bohové -- Elóhím V - Partnerské dvojice elóhím

        

    Elóhím V.

    Partnerské dvojice elóhím

     

    Nejvyšší bůh El zplodil syny, další bohy - elóhím. Narodili se elóhím z lůna matky a měl tedy El partnerku? A měli později své manželky i ostatní elóhím a tedy i Yahweh, nejmocnější bůh hebrejského panteonu?

    Podívejme se, co o tom píše Richley H. Crapo na svých stránkách "An Antropologist Looks at the Judeo-Christian Scriptures", v článku Background: religion in the Ancient Semitic World.[1]

    Volně upraveno a zkráceno:

        Podle nejstaršího semitského panteonu, tak jak se nám zachoval v akkadských textech, byli rodiči ostatních bohů El a jeho žena Asherah. Bohyni Asherah byly zasvěceny severní vody Perského zálivu.

    Přibližně po roce 1000 př. n. l. již přestala být  manželka boha El spojována s jejím původním semitským jménem. Pojem asherah začal být používán jako obecné označení bohyň  a speciálně jako božích partnerek-manželek.

    Partnerkou babylónského Marduka byla Ishtar, bohyně lásky, vášně a války.

    Kanaánský Baal, jejich obdoba Marduka, měl za manželku Anat, mladičkou bohyni válek, která byla nazývána také Pannou.

    Izraelský Yahweh v tomto směru nebyl výjimkou, jak ukazují např. dochované hebrejské nápisy či mimo-izraelské dokumenty z Palestiny. Yahweho žena v nich byla zmiňována coby "jeho asherah".

    Např. v sinajském Kuntillet `Ajrud byl nalezen nápis datovaný do období 850 - 750 let př. n. l.:

        ...žehnám ti skrze Yahweho Samarského
    a skrze jeho asherah.
     
    Ze stejného období pochází i text z `El Qom :
        Uriyahu, král, dal zapsat toto.
    Ať je požehnán Uriyahu skrze Yahweho,
    a jeho nepřátelé ať jsou přemoženi skrze Yahweho asherah.
     
    S. M. Olyan (1988) podává přesvědčivé argumenty o tom, že osobním jménem ženy Yahweho bylo Ashtoret.

    Yahwe s Ashtoret byli společně uctíváni minimálně do 3. století př. n. l., jak ukazuje Elefantinský papyr (angl. Elephantine Papyri). Zde se píše o Anath-Yahu, manželce Yahweho. Je překvapující, že jmény Anat a Athtoret  (ugaritský zápis bohyně Ashtoret) byla dříve označována i manželka Baalova.
    V Baalově cyklu (angl. Baal Cycle), tabulce II, sloupci II, když Baal zajímá Yamma aby ho zabil, jej zastavuje bohyně Anat/Athtart:

        Jeho pravou ruku Anat zadržuje,
    jeho levou ruku Athtart zadržuje...
              (pro zvýraznění děje je opakována
    událost s obměnou jména jedné jediné bohyně)
       

    To, že Anat i Athtart byla jedna a tatáž postava, ukazují i další prameny, ve kterých obě jména splývají:

        Antit z BethShan
    `Antart v Egyptě
    Anatanta z Tanisu (Egypt, vláda Ramsese II)
    `Anat - `Ashtart (pozdní Sýrie)
    `Attar`atta (Řecko, Atargatis) v aramejštině
           
      Do 3. stol. př. n. l. postupně mizela oddanost k bohyni Asherah. Proti jejímu uctívání začali vystupovat izraelští proroci. Uctívání bohyně judskými ženami odsoudil například prorok Jermiáš (viz reakce žen v Jeremiáš 44:16-18). O tom, že dříve byl obraz Asherah uctíván v Jeruzalémském chrámu společně s Yahwem a že jí byly obětovány jídlo, nápoje či koláče s jejím vypodobněním, je psáno ve verši Jeremiáš 44:19. Postupně však byla veškeré uctívání směrováno výhradně k Yahwemu a ostatní bohové včetně jeho manželky zatlačováni do pozadí, dokud nevymizeli z myslí lidí.

    Tolik ze zajímavých stránek R. H. Crapo. Podívejme se blíže na konkrétní doklady o víře v existenci ženy Yahweho.

    Písemné zmínky o partnerce Yahweho

    Kuntillet Ajrud

    Izraelský archeolog Ze`ev Meshel prozkoumával v říjnu 1975 až březnu 1976 lokalitu Kuntilled Ajrud sloužící mezi 9. až 7. století př. n. l. jako zastávka pouštních karavan. Odkryl zde jeden z nejdiskutovanějších nálezů v dějinách izraelské archeologie. Střepy dvou velkých nádob s kresbami a nápisy.

    Nápisy obsahují nejstarší známý hebrejský dedikační (věnovací) nápis včetně božího jména YHWH. Nádoby pocházejí zhruba z roku 800 př. n. l.

    Prvý hebrejský nápis (Pithos A) zní:

    brkt ‘tkm lyhwh sûmrn wl‘sûrth

      


    Obr. Pithos A - kresba z Kuntillet Ajrud s hebrejským nápisem.

    Přeložen do angličtiny zní[2]:
    I bless you by Yahweh Shomron and
    by his Asherah.

    Žehnám ti skrze Yahweho Samarského a
    skrze jeho Asherah.

    Jiný překlad:
    I bless you by Yahweh, our guardian,
    and
    by his Asherah.

    Žehnám ti skrze Yahweho, našeho ochránce,
    a skrze jeho Asherah.

     

    Druhá nádoba (Pithos B) obsahuje nápis:

    I bless you by Yahweh of Teman,
    and
    by his Asherah.


    Žehnám ti skrze Yahweho Temanského,
    a skrze jeho Asherah.

     

    Khirbet el-Qom

    William Dever objevil blízko Hebronu v lokalitě Khirbet el-Qom nápis na zdi hrobky. Je datován do rozmezí let 750 - 700 př. n. l. a přeložen znalcem starodávných nápisů, André Lemaire[2] jako:

    Blessed be Uriyahu by Yahweh
    and
    by his asherah;
    from his enemies he saved him!

    Překlad Ziony Zevit z University of Judaism zní:
    May Uriyahu be blessed by Yahweh
    my guardian and
    by his Asherah.
    Save him.

    Buď požehnán Uriyahu skrze Yahweho
    mého ochránce a skrze jeho Asherah.
    Ochraň jej.

     

    A například Judith Hadley ve své studii The Cult of Asherah in Ancient Israel and Judah: Evidence for  a Hebrew Goddess překládá:
    Blessed by Uriyahu by Yahweh
    for  from his enemies
    by his (YHWH`s) asherah
    he (YHWH) has saved him.

    Ať je požehnán Uriyahu skrze Yahweho,
    a ať ho chrání skrze jeho (Yahweho) asherah,
    před nepřáteli.

     

    Obr. Hebrejský nápis “Blessed... by Yahweh ... and by his asherah” na stěně hrobky.[3]

      

    Formule "Blessed by Yahweh and by his asherah." tedy "Požehnán Yahwem a jeho ženou/družkou/ašérou" na zdi hrobky byla v 8. stol. př. n. l. stejně populární, jako naše "Odpočívej v pokoji".[3] Více v článku YHWH - nejstarší nápisy.

    V Hebrejské Bibli můžeme nalézt 40 odkazů na bohyni Asherah a její kult[2] . Většina z nich pochází ze zdrojů deuteronomních. Zmínky o Asherah jsou spojeny s kultem dřevěných stél či jiných dřevěných objektů  i s uctíváním živých stromů. Viz Bohyně-asherah a její kult.

     


    [1] Crapo Richley H. An Antropologist Looks at the Judeo-Christian Scriptures.  Background: religion in the Ancient Semitic World.
    cc.usu.edu/~fath6/bible.htm
    [2]  "Official religion and Popular religion in Pre-Exilic Ancient Israel", http://itp.lcc.whecn.edu/bibint2/articles/berlinerblau5.htm
    [3] Lemaire André. Who or What Was Yahweh’s Asherah? Startling new inscriptions from two different sites reopen the debate about the meaning of asherah. Biblical Archaeology Society. 1984. www.basarchive.org
        

    Vytvořeno: 01. 07. 2006


    [Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
    | Autor: Pavel Mat. | Vydáno: 01. 07. 2006 | Aktualizováno: 00. 00. 0000 | 18546 přečtení | Počet komentářů: 79 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS. Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz

    Redakce neodpovídá za obsah článků ani komentářů, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce. Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků.