|
Nefilové INephilim, Nefilové
Nefilové v Bibli - obři, zrůdy, padlí?
Bible, Genesis 6:4 BKR[1]
|
Obrové /Nephilim/
pak byli na zemi v
těch dnech; ano i potom, když vcházeli synové Boží k dcerám
lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní, kteříž zdávna byli,
muži na slovo vzatí. |
V Hebrejské Bibli vystupují tajemné bytosti - Nephilim, Nefilové. O
významu verše 6:4 v biblické knize Genesis se stále vedou spory. Nefilové
jsou považováni
za obry, lidské zrůdy, padlé anděly, mýtické hrdiny, křížence bohů či andělů s lidmi nebo dokonce
za mimozemšťany. Kdo to byli Nefilové a proč je o nich v Bibli zmínka?
Pojem "Nephilim" nalezneme na dvou místech Bible, v 1. a 4. knize Mojžíšově:
Genesis 6,4 (PDF)
Numeri 13:33 (PDF)
|
|
Výraz se přepisuje do latinky jako Nephiyl, Nephil, Nephilim, Nefilim, Nefilové
apod. |
Obr. Verš Genesis 6:4 - hebrejský text (BHS),
jeho přepis (BHT) a několik překladů.[3]
Obr. Verš Numeri 13:33 - hebrejský text, jeho přepis a několik
překladů.
Porovnáním vidíme, že pojem Nefilim se buď nepřekládá, nebo
bývá nahrazován slovem obři či zrůdy.
Dle křesťanské věrouky byli Nefilové potomky padlých andělů a
žen, tedy kříženci andělů s lidmi, bohatýři mohutného vzrůstu a velké
síly. |
|
Obr. Andělé sestupují k dcerám lidským.
John Flaxman (kresba 1821–26).[4] |
Mnohdy se uvádí, že velká část Nefilů byla zničena potopou. Někteří však potopu přežili. Jejich potomkem
byl i Anak, o jehož klanu Anákovců se píše v Numeri 13:33. Odtud prý pocházejí
tvůrci některých megalitických staveb. A také hrdinové a polobozi řeckých mýtů.[5]
Výklad ke Starému zákonu
tvrdí, že Nefilové
jsou pouhé zrůdy, které vešly do bájí a pověstí jako polobohové, hrdinové
či
zakladatelé rodů:[2] str. 51
|
„Zrůdy vznikaly na
zemi..." Hebrejsky se tyto zrůdy označují nefílím (ve SZ jen ještě Nu
13,33). Není vyloučeno, že tento nejasný výraz souvisí s kořenem n-p-l (=
padati), od něhož se odvozuje i označení jiných případů
nenormálního narození (potracený plod, Jb 3,16 Ž 58,9 Kaz
6,3). Ironicky je řečeno, že těmito zrůdami jsou „ti bohatýři
dávnověku, mužové pověstní". Naráží se tu zřejmě na polobožské
bytosti, héroje pohanských bájí a pověstí. Téměř každý národ měl a
má svá vyprávění o slavné minulosti. Jsou to ve skutečnosti zbytky mýtů a
legend, z nichž zbyly jen pověsti o recích, hrdinech, polobozích, božských
praotcích a zakladatelích rodu. Germáni měli své Niebelungy, řecké báje se
rozlétly do celého kulturního světa. Izrael žil uprostřed národů, které
čerpaly z bohaté tradice a náboženské minulosti. Měly své obry, legendární
bytosti, a svůj rod odvozovaly od samotného božstva. Boží lid se děsil těchto
reků minulosti. Ohromovala jej kultura a sláva pronárodů. Třásl se před božstvy
plodnosti, když slyšel o styku lidí s božstvem. Právě do tohoto ovzduší
úzkosti a pocitu nicotnosti vnáší tento oddíl světlo a přináší
potěšení, když svědčí, že to nejsou bohové, ani polobožské bytosti,
ale zrůdy. Tím je nad nimi vyhlášen odsudek. Jejich proslulost není nic
jiného než pýcha, a ta předchází pád. Vyvrcholením Božího stvořitelského
díla je člověk a žádný nadčlověk.
Nejen ,bohatýři dávnověku' jsou zrůdy. Doložka v textu, „ba
ještě i potom", má zřejmě upozornit, že jde o nebezpečí stále
aktuální, objevující se v nových podobách vždy znovu. Vždy znovu se
chce člověk dostat na Boží úroveň. Věk synů Božích (už ne ,božských')
nepřijde touto cestou. Ta končí v potopě. Věk Božích synů přijde cestou
Kristovou. Těm, kteří přijali Krista, dal Bůh moc být Božími syny (J
1,12 Ř 8,14). |
Jak je zřejmé, jde zde
spíše o věroučný náboženský traktát, než seriózní vysvětlení pojmu
"Nefilové". Posuďte sami, jak hodnověrné je tvrzení, že Nefilové
byli jen zrůdy a slova o nich jako o "bohatýrech" či "mužích
pověstných" jsou pouhou ironií autorů knih Mojžíšových. Jednalo by
se asi o jediná místa v knihách Genesis a Numeri, kde bylo použito ironie.
Je tomu právě naopak. Oba biblické verše popisují Nefily s respektem a
varováním. Jsou to bytosti mocné,
pověstné a lidé vůči nim jsou nepatrní jako luční kobylky. A zřejmě byli i
jednou z příčin božího trestu - potopy. Právě v šesté kapitole knihy
Genesis, kde jsou poprvé Nefilové zmíněni, je vysvětlováno, proč Bůh seslal
na lidstvo a zemi potopu. Ve verši Genesis 6:4 je popisován vznik Nefilů na
zemi a hned v následujících verších Hospodin seznává, že se děje něco zlého
a rozhoduje smést z povrchu zemského člověka i zvířata, plazy i nebeské
ptactvo. Pokusů o možné
překlady pojmu "Nephilim" (viz Gn 6,4)
je mnoho:
1. Padati, spadlí, shození dolů
2. Padlí, odpadlíci, odloučení
3. Padlí ve smyslu spojitosti se zemřelými a smrtí
4. Mocní, silní, hrdinové
5. Nelidští, násilní, tyrani
6. Předčasně narození (potracení)
7. Nevhodně narození
8. Obrové, obři
9. Ti, kteří zapříčinili pád
|
|
Slovo
Nefilové (
נפלים resp.
נפילים ) je tvořeno slovním základem
N-P-L (נפל
) resp. N-F-L, který
může znamenat:
NáPaL - pád, padat, být shozen/svržen/spuštěn dolů, selhat, neuspět
NéPeL - předčasně narozený, potrat
Podle slovníku biblické hebrejštiny Abarim znamená kořen NPL "pád" a je
spojen s významem zvláštní či odlišný. Nephilim pak znamená padlí
(angl. The Fallen Ones).[6] Někteří badatelé tvrdí, že slovo nepochází z hebrejštiny ale aramejštiny.
Zde podstatné jméno nafil(a) znamená obr. Odtud
překlady ve smyslu giants - obři.
Původní základ slova a jeho smysl je nejistý.
Vzhledem k nejednoznačnosti bývá výraz v moderních
překladech ponecháván ve formě přepisu (Nephilim, Nefilim, Nefilové).
Slovo Nefilové snad
mohlo být odvozeno od významu obři, padlí či zrození selháním a porušením
božích zákonů.
V pojmu Nefilové tušíme něco zlého a
nebezpečného, spojeného s přestoupením zákonů Stvořitele těmi, kdo přišli z
nebes. Na zemi se pak rodily bytosti, které se zde vůbec neměly objevit.
A i proto Hospodin na zemi seslal potopu zabíjející všechno
živé. |
Bible však dokládá, že Nefilové žili na zemi před potopu
(Genesis 6:4) ale i po ní (Numeri 13:33). Alespoň některým Nefilům se
tedy podařilo potopu přežít, i když nebyli na seznamu těch, kteří měli
být zachráněni. Postupně se rozdělili do několika skupin, většinou
nepřátelských člověku a zvláštně splynuli s židovským kmenem Levitů.
Pokračování - Nefilové
v knihách Z. Sitchina
|
[1] |
Bible svatá aneb všecka svatá
písma Starého i Nového Zákona podle posledního vydání kralického z roku
1613. /BKR/ V elektronické formě SW
BibleWorks.
|
[2] |
Česká biblická společnost.
1968-1991. Výklady ke Starému zákonu, I.zákon Genesis, Exodus,
Leviticus, Numeri, Deuteronium. Praha. 1991 |
[3] |
Použita elektronická bible
- BibleWorks. |
[4] |
Hendel Ronald S. When the Sons
of God Cavorted with the Daughters of Men. Bible Review.
1987 |
[5] |
The Bible Study Site
[online]. [cit. 2006-06-10]. Dostupné z:
http://www.biblestudy.org/
|
[6] |
Nephilim in Biblical
Hebrew. Abarim Publications [online]. [cit. 2006-08-26]. Dostupné z:
https://www.abarim-publications.com/Meaning/Nephilim.html#.X0aZudwzaM9
|
|
|