|
Marie Magdaléna (VI.)
Marie Magdaléna a svatba v Káně Galilejské
Izrael byl v Ježíšově době silně teokratickým státem, v
němž byl právní systém odvozen od tóry. Židé podle zákona uzavírali
sňatky a měli děti, poslušni božího přikázání "jděte a množte se".
Je známo jen několik výjimek, mezi které snad patřil Jan Křtitel či
další svatí mužové obývající oblast mezi Genezaretem a Mrtvým mořem.[2]
Od všech rabínů se však očekávalo, že se ožení a stanou se z nich otcové
rodin.[3]
Ježíš vystupoval při svém veřejném působení jako
náboženský učitel a byl učedníky i oslovován jako rabbi (Lukáš 1:27,
2:4). Nikde v ranně křesťanských spisech není výslovně uvedeno, že by
byl Ježíš svobodný. Pokud by tomu tak skutečně bylo a Ježíš by nebyl
ženat, jednalo by se o významné porušení tradice a zvyků. Takové
porušení by mu bylo jistě vytýkáno při jeho výkladu zákona a zmíněno
v evangeliích.
V křesťanských textech nalézáme náznaky toho, že Ježíš a
Marie Magdaléna měli k sobě velice blízký vztah. Gnostické texty
uvádějí, že Ježíš a Marie byli dvě poloviny jednoho celku. Pokud žil
Ježíš s Máří jako muž s ženou, uzavřeli i manželství? V kanonických
evangeliích je vztah mezi Ježíšem a Marií Magdalénou záměrně zamlžen a o
manželství zde samozřejmě není zmínky. V Janově evangeliu je však
zmíněna jedna tajemná svatba:
Bible, Jan 2:1-5, CEP[1]
|
Třetího dne byla svatba v Káně
Galilejské. Byla tam Ježíšova matka; na svatbu byl pozván
také Ježíš a jeho učedníci. Když se nedostávalo vína, řekla
Ježíšovi jeho matka: "Už nemají víno." Ježíš jí řekl: "Co to
ode mne žádáš! Ještě nepřišla má hodina." Matka řekla
služebníkům: "Udělejte, cokoli vám nařídí." |
Verše uvádějí, že na svatbě v galilejském městě byla Ježíšova matka, Ježíš a jeho učedníci.
Byli tam i Ježíšovi bratři, jak plyne z dalších veršů. Jméno ženicha a
nevěsty je však kupodivu utajeno.
Matka upozornila Ježíše na to, že svatebčané již nemají víno. Pak zde podle
tradice Ježíš vykonal svůj prvý zázrak: CEP[1] Jan 2:6-12
|
Bylo tam šest kamenných nádob,
určených k židovskému očišťování, každá na dvě až tři vědra.
Ježíš řekl služebníkům: "Naplňte ty nádoby vodou!" I
naplnili je až po okraj. Pak jim přikázal: "Teď z nich
naberte a doneste správci hostiny!" Učinili tak.
Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno -
nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří vodu nabírali, to
věděli - zavolal si ženicha a řekl mu: "Každý člověk podává
nejprve dobré víno, a teprve když už se hosté napijí, víno
horší. Ty jsi však uchoval dobré víno až pro tuto chvíli."
Tak učinil Ježíš v Káně Galilejské počátek svých znamení a
zjevil svou slávu. A jeho učedníci v něho uvěřili.
Potom odešel Ježíš, jeho matka, bratři i učedníci do
Kafarnaum a zůstali tam několik dní. |
Ježíš tedy požádal služebníky, aby naplnili nádoby
vodou a donesli je správci hostiny. Ten zjistil, že v nádobách je lepší
víno, než bylo dosud podáváno a zavolal pro vysvětlení ženicha. Podle židovských zvyklostí pouze ženich a jeho matka
mohli udělovat při svatební hostině příkazy služebnictvu.[4] |
|
Obr. Ježíš mění vodu ve víno. Mozaika v byzantském chrámu Chora,
Istanbul, 14. stol. (Chora Church).[6] |
Kdo byl tedy host a kdo hostitelem? Z veršů plyne, že hostitelkou
byla Ježíšova matka, starající se o dostatek vína pro hosty. Nebyl pak
ženichem Ježíš a nevěstou Marie Magdalská?
Následující -
Marie Magdaléna VII. - Marie Magdaléna - poslední dny
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks.
|
[2] |
Johnson Paul. Historie
křesťanství. |
[3] |
The Concise Encyclopedia of Judaism,
heslo "marriage" |
[4] |
Hassnain Fida.
A Search for the Historical Jesus. |
[5] |
Bible svatá aneb všecka svatá písma
Starého i Nového Zákona podle posledního vydání kralického z
roku 1613. /BKR/ V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[6] |
http://www.flickr.com/photos/zug55/6088807220/ Flickr. 2012
Yahoo! |
|
|