|
Mýty a skutečnost
Nibiru, Černá hvězda, Nemesis?
V tradicích starověkých kultur hraje osudovou roli tajemné božstvo spojené s ještě tajemnějším
nebeským tělesem. Ono nebeské těleso nepatří mezi běžně pozorovatelné
hvězdy či planety, a po desítky generací je nikdo z lidí nemůže spatřit.
Pokud nastane doba jeho příletu, pokud se zjeví na nebi, znamená
to pro lidstvo zásadní změny, k dobrému či zlému.
Proroctví ze sbírky PQM
|
Země plášť svůj převrací,
hle černá sestra země,
zpět z dálek se navrací!
Za spěchající Nemesis
na nebi hvězdy hasnou,
přestupníkům odplatu, spravedlivým pomoc spásnou,
v ohni a větru, kolo se obrací.
[a] |
|
Marduk, Nibiru, Kingu, Anunnakové
Nejstarší nám známé záznamy o zvláštním nebeském tělese se dochovaly
v mýtu o stvoření světa, známém jako Enúma eliš (překlad prvních
slov „Když nahoře“). Na hliněných tabulkách ze staré Mezopotámie se
uchoval příběh, který lze zařadit zhruba do poloviny 2. tisíciletí př.
n. l. Vypráví o střetech bohů, zosobňujících nebeská tělesa. Podle
našeho výkladu popisuje Enúma eliš vznik sluneční soustavy.
Zhroucením hvězdotvorné mlhoviny Apsú vznikly protohvězdy a z
jedné i naše Slunce. V centru gravitačního kolapsu se zrodil i bůh
Marduk - malé slunce či syn slunce, obří planeta s
vnitřním zdrojem tepla. Časem se objevily další, menší planety a také budoucí Země a
tajemný Kingu. [1]
[2]
Marduk
Podle Enúma elíš byl Marduk převeliký, obrovský, vznešenější než
ostatní bohové: Anu (nebesa) učinil ho (Marduka) dokonalým,
obdařil ho dvojím božstvím. Mnohem vznešenější, nad ostatní vynikal ve
všem. Nemožno jest to pochopit, obtížno jest to uzřít. Čtvero bylo jeho
očí, čtvero jeho uší. Když pohnul svými rty, oheň vzplál. Povýšen byl
mezi bohy, vynikající byla jeho postava, obrovské jeho údy, od narození
byl převeliký.
Synu Slunce, Slunce bohů!“ Oděn je září deseti božstev, je jí celý
pokryt. Padesatero hrůz v sobě nese.[1]
[b]
Marduk se chystal na střet s Tiámat, rodičkou veškerenstva. Ta
měla k pomoci jedenáct bohů. Z bohů, prvorozenců svých, kteří se
shromáždili kolem ní, vyzvedla Kingua, mezi nimi ho učinila velkým. Aby
kráčel v čele vojsk, shromáždění předsedal, zbraň do boje nesl, dal
znamení k bitvě, velel vřavě válečné, to vše svěřila do jeho rukou, na
trůn posadila jej.[2]
Mělo dojít k nebeskému střetu zářícího Marduka s Tiámat a Kinguem. Mladší
bohové slibovali Mardukovi podporu - žádný bůh
tvou hranici nepřekročí! Tvůj osud, pane, nechť nejpřednější je mezi
bohy. Marduk byl na vhodné oběžné dráze a letěl vstříc Tiámat s Kinguem.
Při strážce nebeských těles zvítězil: A Kingua, jenž nejmocnější byl mezi nimi, svázal a
připojil k počtu mrtvých bohů. Odňal mu tabulku osudů, již neprávem
obdržel, vlastní pečetí ji zapečetil a sobě zavěsil na hruď.
Kingu
Kingu hraje v příběhu o stvoření světa významnou roli. Patřil do
společenství Tiámaty, rodičkou veškerenstva, a měl tedy něco společného se vznikem života. Po
střetu s Mardukem se stal mrtvým bohem, planetou bez života,
uvězněnou v gravitačním zajetí obřího Marduka. Kinguovi byla odňata
tabulka osudů, jeho pravidelná oběžná dráha kolem Slunce byla přerušena
a stala se plně závislou na Mardukovi. Kingu byl obětován a za trest proťali mu žíly. Z krve jeho stvořil
pak Ea pokolení lidské. Naproti tomu vznikla Země, předurčená k
životu. Můžeme zde tušit soulad s tradicí černé planety (též
černé slunce, černá hvězda), která má
být dvojčetem Země. Vždy pouze jedna z planet může hostit život, na druhé
pak je smrt. Pokud se život vymkne a začne být pro hostitelku neúnosným,
převezme břímě i dar nového života ta druhá. Jen na jedné může být
světlo, na druhé je temnota.[3]
Je Kingu ze starověkého eposu o stvoření světa oním Černým
sluncem, Černou planetou , Hvězdou smrti? |
|
Obr. Symbol dvou protikladných principů
vytvářejících celek. Temnota a světlo.[7] |
Nibiru
Bitva mezi nebeskými tělesy skončila.
Po oslavách vítězství Marduk k Tiámatě, již spoutal,
se vrátil. Po oběhu kolem Slunce se Marduk přiblížil k Tiámat, aby bylo
jeho vítězství dokonáno. Dráhy planet se poté stabilizovaly a nastaly
vhodné podmínky pro život na Zemi, na Kingu byla smrt. A v eposu se poprvé
objevuje pojem Nibiru: (Marduk) vyznačil stanoviště hvězdy
Néberu, aby označeny byly svazky těles nebeských.
Marduk pak v samém závěru eposu o stvoření světa obdržel padesát
oslavných jmen a jedním z nich bylo Néberu - Nibiru s následujícím
provoláním:
Epos o stvoření, tab. VII, verš 124-131[4]
|
Néberu – nechť
pevně drží přechody nebes a země,
tak, že nahoře i dole je nikdo nepřekročí a na něj každý
čekat bude!
Néberu jest jeho hvězda, jež na nebi jasně září.
Leží na křižovatce drah a ostatní jen na ni hledí
a takto praví: „Jméno toho, jenž středem moře neúnavně
přecházel,
budiž Néberu, držitel středu!
Nebeských hvězd ať stanoví dráhy,
ať všechny bohy jako ovce popásá! |
Co lze vyčíst z uvedených veršů? Nibiru je
zde ztotožněn s Mardukem - je to jedno z jeho pojmenování. Marduk-Nibiru je
hvězda (obří planeta). Dráha Nibiru je pro existenci našeho světa zásadní.
Nibiru neúnavně přechází vesmírným mořem, aby se vzdaloval a opět
přibližoval na křižovatce oběžných drah ostatních planet, jimž pak vládne
-
ovlivňuje jejich dráhy. |
|
Obr. Hnědý trpaslík a jeho měsíc - umělecká představa.[8] |
Anunnakové
Vraťme se v ději o jednu hliněnou tabulku zpět. Marduk zvítězil ve
střetu s Tiámat i Kingu. Získal vládu nad novými bohy - planetami naší sluneční
soustavy. Umožnil stvoření člověka a ustanovil, aby lidé sloužili Anunnakům -
strážcům:
Epos o stvoření, tab. VI, verš 39-50
|
rozdělil Marduk,
bohů král,
všechny Anunnaky nahoře i dole.
Svěřil je Anovi k ochraně příkazů svých,
na nebi tři sta umístil stráží
a stejně pak země běh ustanovil.
Šesti stům bohů nebe a zemi dal k obývání.
Když vydal všechny ty pokyny
a Anunnakům nebes a země podíly jejich přiřkl,
tu otevřeli Anunnakové ústa svá
a Mardukovi, pánu svému, pravili:
„Nyní, pane, když stanovils výsady naše,
jak jen svůj dík ti máme projevit? |
Strážce známe z Bible (spojitost s Nefily) a několika mimobiblických
zdrojů (1. kniha Henochova - Kniha strážců, Kniha obrů aj.).[5]
[6]
Byly to nebeské bytosti, které pozitivně i negativně ovlivňovali vývoj
lidstva. Jedna skupina přinášela zkázu, ta druhá lidem pomáhala. Určitý
počet strážců přijal hmotná těla a žil na Zemi, kde způsobil mnoho zlého
do té míry, že veškerý život na planetě musel být očištěn světovou
potopu. Strážcové pak na tisíce let byli odsouzeni žít v podzemí. Jejich
touha po získání nadvlády nad zemí a zotročení lidstva stále trvá.
Kde měla svůj domov druhá skupina anunnaků - strážců? Podle tradice to
byla Nibiru - obří planeta či malé slunce - hnědý trpaslík. V cyklech
trvajících několik tisíc let se Nibiru - Marduk vracívá na své oběžné
dráze ke Slunci. Strážci tehdy mají možnost radikálně usměrnit život
člověka zde na Zemi podle svých pravidel.
Nemesis
V nejstarších tradicích staré Mezopotámie se nám dochovaly útržky
příběhů o malém slunci - Mardukovi a Néberu. V eposu o stvoření světa
jsou obě jména spojena se soupeřením bohů - kolizemi planet na nebi,
změnami oběžných drah a dlouhými cykly návratu skrze vesmírné moře.
Lze podobnou tradici nalézt i v jiných starověkých kulturách? V
řecké mytologii vystupuje zvláštní postava - Nemesis.
Nemesis bývá pokládána za bohyni spravedlivé odplaty, trestající
za lidské zločiny, zpupnost a zejména aroganci před bohy.
Je dcerou bohyně noci Nykty a boha temna Ereba, podle jiných
tradic byla její matkou Téthys a otcem Ókeanos.[9]
[10]Erebos (latinsky
Erebus) byl bůh věčné tmy, jeden z prvotních bohů. Vznikl z
prvopočátečního Chaosu. Okeanos byl vládcem světové sladkovodní
řeky a rovněž patřil k prvním bohům či titánům. někdy byl
označován za prapůvodce bohů.
Zde vidíme první podobnost s postavou babylonského Marduka.
Také on byl zrozen z prvých generací bohů, v lůně Apsú,
sladkovodního světového moře, prvotních hlubinách chaosu. Jeho
otcem byl Ea, pán podzemního sladkého moře Abzu (Apsú).
Nemesis je spojována s věčnou tmou, odkud přilétá s odplatou
za lidské skutky. Jejím symbolem jsou křídla a také kolo.
Není bez zajímavosti, že oslavný zpěv na Nemesis mohl být předlohou
jednoho z nejstarších křesťanských nápěvů pro Kyrie eleison (Pane, smiluj
se). Starořecký bard Mesomedes Krétský napsal ve 2. století n. l.
Hymnus na Nemesis:[11]
[12] |
|
Obr. Mramorová soška Nemesis z 2. stol. př. n. l., nalezená v
Egyptě (dnes umístěna v Louvre).[9] |
|
Hymnus na Nemesis Nemesis, okřídlená
vládkyně vah životů,
zroditelko spravedlnosti, bohyně ocelově-modrých očí!
Ty, jež držíš na uzdě pýchu smrtelníků, marně se zmítajících
proti Tvé pevné otěži.
Mocná odpůrkyně arogance a velikášství,
vyháníš černou zášť,
tvým nestálým, vířícím, ničícím kolem,
pomíjivé lidské úspěchy zde na zemi.
Přicházíš pod pláštěm zapomnění ohnout
majestátně-pošetilé rebelské šíje,
svým loktem odměřujíc běh života,
čelem zamračeným do srdce člověka,
jho držíš ve své vládnoucí ruce.
Zdrávas na výsostech, královno
spravedlnosti,
Nemesis, okřídlená vládkyně vah životů,
nesmrtelná soudkyně! Zpívám tvou píseň,
všemocná vítězná na hrdě rozepjatých křídlech,
zástupkyně spravedlnosti, ta kdo stíhá nepravosti,
pohrdněte velkopanstvím jak jen dokážete,
a odložte je nízko do říše věčné tmy.
|
|
I v těchto pozdních verších, po staletí velice populárního chvalozpěvu, lze hledat
střípky pradávné tradice Nibiru - obří planety vracející se cyklicky z
neproniknutelných dálek, aby výrazným způsobem zasáhla do vývoje lidstva
na zemi. Nemesis zde přichází pod pláštěm zapomnění, tedy v
tisíce let dlouhých časových cyklech, kdy bývalo zapomenuto téměř vše o
jejím působení. Symbolem Nemesis jsou rozepjatá křídla znamenající
její věčný let nebesy. Dalším jejím atributem je kolo, symbol cyklického návratu. Kolo ve
starověku mnohdy vyjadřovalo princip cyklického času, stálého koloběhu
života, opakujícího se návratu. Až později mohlo být v případě Nemesis
ztotožněno s kolem štěstí. Opakovaně jsou zdůrazňovány pevné otěže,
uzda, kterou drží Nemesis trestané. V eposu o stvoření
podobně poutá Marduk-Nibiru své nepřátele - okolní planety. Příchod
Nemesis znamená trest pro pýchu smrtelníků, aroganci a
velikášství. Vyhání černou zášť, ničíce pomíjivé lidské úspěchy zde na zemi.
Doufejme, že i při dalším návratu Nemesis bude stejně spravedlivá, jako
v oslavném eposu řeckého pěvce.[c]
Nemesis - hypotetická průvodkyně Slunce
Nemesis, hvězda smrti, je také název hypotetické hvězdné průvodkyně našeho Slunce.
Je považována za možnou příčinu opakujících se
masových vymírání v dějinách života na Zemi.[13]
Hypotéza Nemesis,
coby červeného či hnědého trpaslíka, vracejícího se ke Slunci
jednou za několik milionů let, byla astronomy opuštěna. Nicméně
teorie existence Deváté planety či planety X je
stále diskutována. Odchylky v drahách vzdálených nebeských
objektů, ležících za Neptunem (Kuiperův pás) a další dynamické
vlastnosti těles sluneční soustavy, mohou být vysvětleny
působením obří excentrické planety. Podle posledních teorií by
mohly její návraty ke Slunci probíhat v cyklech několika tisíců
let. Nacházet by se mohla někde směrem k Orionovu luku.[15] |
|
Obr. Oběžné dráhy vzdálenějších transneptunických
těles (ETNOS) a hypotetické Deváté planety.[14]
|
----------- pokračování příště ------------
|
[a] |
Proroctví ze sbírky označované
PQM. Autor resp. vlastník je anonymní. Původ proroctví není znám. |
[b] |
Kurzívou jsou označeny přesné citace z Enúma
elíš (překlad Jiří Prosecký). |
[c] |
Mesomedes Krétský žil jako řecký propuštěnec na
dvoře římského císaře Hadriána. Závěry
prvního a druhého verše třetí části jsou shodné s jedním z
nejstarších mešních nápěvů pro Kyrie eleison.[11]
Uvedený překlad autor pořídil z anglického překladu.Z 5.
stol. n. l. se zachoval list, v němž si biskup Synesios stěžuje,
že je mezi lidem oblíben jistý hymnus na Nemesis.[11] |
|
[1] |
Enúma eliš - Epos o stvoření
světa - Marduk: Mýty - Enúma eliš (II.). Mýty a skutečnost.
Suspectus.com [online]. 2021 [cit. 2021-12-20]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=enuma-elis-epos-o-stvoreni-sveta-marduk-a-nibiru&cisloclanku=2021110001
|
[2] |
Enúma eliš - Epos o stvoření
světa - Marduk a Nibiru: Mýty - Enúma eliš (III.). Mýty a
skutečnost. Suspectus.com [online]. 2021 [cit. 2021-12-20].
Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=enuma-elis-epos-o-stvoreni-sveta-marduk-a-nibiru-ii&cisloclanku=2021120001
|
[3] |
Černé slunce. Mýty a skutečnost. Suspectus.cz
Myty.com [online]. 2015 [cit. 2021-12-20]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2015080001 |
[4] |
Hruška, Matouš, Prosecký,
Součková. Mýty staré Mezopotámie: Sumerská, akkadská a chetitská
literatura na klínopisných tabulkách. Odeon. Praha 1977 Epos o
stvoření - překlad Jiří Prosecký. |
[5] |
Nephilim, Nefilové: Nefilové v
Bibli - obři, zrůdy, padlí? Mýty a skutečnost. [online]. 2006
[cit. 2021-12-20]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=nephilim-nefilove-obri-nebo-synove-andelu&cisloclanku=2006060003
|
[6] |
Nefilové - potomci mimozemšťanů
a lidí. Mýty a skutečnost [online]. 2006 [cit. 2021-12-20].
Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2006070002 |
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie, Jin a
jang [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2021,
Datum poslední revize 29. 12. 2021, 06:13 UTC, [citováno 23. 01.
2022] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Jin_a_jang&oldid=20768323
> |
[8] |
Exkluzivně: Planeta vznikla jako
hvězda. A co je vlastně planeta?. Exoplanety.cz [online]. 2010
[cit. 2022-01-23]. Dostupné z:
https://www.exoplanety.cz/2010/04/08/co-je-vlastne-planeta/
|
[9] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Nemesis (mytologie) [online], Wikipedie: Otevřená
encyklopedie, c2021, Datum poslední revize 14. 11. 2021, 17:51
UTC, [citováno 30. 01. 2022] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Nemesis_(mytologie)&oldid=20639277
> |
[10] |
Wikipedia contributors, 'Nemesis',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 14 January 2022, 22:22 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nemesis&oldid=1065712362
> [accessed 30 January 2022] |
[11] |
KINDER, Evžen. Antická hudba.
TeDeum [online]. [cit. 2022-01-30]. Dostupné z:
http://www.tedeum.cz/3_2013/antickahudba_0313.htm |
[12] |
Wikipedia contributors,
'Mesomedes', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 7 October 2021,
20:05 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Mesomedes&oldid=1048759252
> [accessed 1 February 2022] |
[13] |
Wikipedia contributors, 'Nemesis
(hypothetical star)', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 3
February 2022, 01:11 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nemesis_(hypothetical_star)&oldid=1069578427
> [accessed 11 February 2022] |
[14] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Devátá planeta [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie,
c2021, Datum poslední revize 2. 09. 2021, 12:00 UTC, [citováno
11. 02. 2022] <
cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Dev%C3%A1t%C3%A1_planeta&oldid=20437810
> |
[15] |
Wikipedia contributors, 'Planet
Nine', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 9 February 2022,
19:34 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Planet_Nine&oldid=1070883343
> [accessed 11 February 2022] |
|
|