|
Zecharia Sitchin - mýty nebo skutečnost?
VA 243 - Dvanáctá planeta?
Zecharia Sitchin se ve své teorii o existenci Nibiru, 12. planety[1],
odvolává na zvláštní zobrazení nebeských těles na jednom z mezopotámských pečetítek.
Válečkové pečetítko
nese označení VA 243 resp. VA/243 (číslo, pod kterým je zařazeno v berlínském muzeu).
Ve sborníku ANEP[2] je nalezneme pod číslem 697.
Zecharia Sitchin ve své sérii knih Kroniky země
přichází s teorií o existenci vysoce vyvinuté civilizace "bohů", kteří
stvořili člověka a řídili život ve starém Sumeru. Bohové - Anunnaki
pocházeli z 12. planety zvané Nibiru. Obyvatelé staré Mezopotámie získali
od svých bohů vysoké znalosti astronomie, což má dokazovat i
pečetítko VA 243.
V levé horní části pečeti, mezi
hlavami dvou postav, je klíčový obrázek.
Sitchin tvrdí, že je zde zobrazeno Slunce obklopené 11
nebeskými tělesy. Protože Sumerové počítali
Slunce ( a také Měsíc) k planetám, je zde zobrazeno celkem "12 planet".
|
[4] |
Ze školních učebnic víme, že naši sluneční soustavu
tvoří Slunce a 9 planet. Pokud k devíti planetám přičteme Slunce a
Měsíc, získáváme 11 těles. Dvanáctým tělesem na obrázku je Nibiru, domov
bohů, dvanáctá planeta.
O dvanácté planetě Nibiru se lze podle Sitchina dočíst v
řadě sumerských textů a obrázek na pečetítku VA/243 potvrzuje její
existenci a vysoké astronomické znalosti Sumerů. Má Zecharia Sitchin pravdu?
Slunce nebo hvězda?
Na mezopotámských artefaktech se setkáváme velice často
se symboly zobrazujícími nebeská tělesa. Každé těleso bylo spojováno s
určitým bohem. Jak ukazujeme na stránkách
Nebeské symboly Mezopotámie a
Symboly bohů Mezopotámie, bylo
například Slunce spojeno s bohem Utuem (Šamašem), Měsíc s bohem Sínem a
Venuše s krásnou smyslnou Inannou (Ištarou). Se symbolickým znázornění
této trojice nebeských těles (Slunce-Měsíc-Venuše) se často setkáváme na
sumerských pečetích či hraničních kamenech Kudurru. Každé z těchto nebeských
těles resp. bohů bylo zobrazováno speciálním symbolem. Symbolika podléhala
přesnému řádu.
Jaké nebeské těleso bylo zobrazováno se šesti cípy, jak
je tomu na válečku VA 243? Je jím opravdu Slunce, jak tvrdí Sitchin?
Slunce bylo nejčastěji symbolizováno
čtyřcípou hvězdou v kruhu, která vyzařuje čtyři svazky
paprsků.[5]
Paprsky jasně odlišovaly Slunce od symbolů hvězd a ostatních
nebeských těles. |
|
|
Centrální těleso na pečeti VA243 je však zobrazeno jako
šesticípý kotouč. Není tedy zřejmě symbolem Slunce, jak
Sitchin předpokládá.
Pokud neměli Sumerové na mysli Slunce ale jen hvězdu,
použili symbol několikacípé hvězdičky, bez paprsků a bez vkreslení do
kruhu. Cípů mohlo být osm, sedm i šest.[4]
Centrální nebeské těleso na pečeti VA/243 tedy zobrazuje hvězdu případně planetu, ne však Slunce.
Planety nebo hvězdy?
Sitchin tvrdí, že na pečetítku VA243 je zobrazena
sluneční soustava, kde kolem Slunce obíhá 11 těles. Jedním z nich má být Nibiru.
Ukázali jsme si však, že obrázek centrálního tělesa, obklopeného planetami,
není symbolem Slunce ale hvězdy, případně planety.
Pokud tedy "slunce" není Slunce, jak je to se symboly okolních jedenácti údajných planet? Mají
tvar různě velikých teček či malých koleček. Zobrazovali Sumerové takto
planety? Zřejmě také ne.
Na sumerských artefaktech se často setkáváme se skupinou
sedmi teček či hvězdiček. Sumerologové považují sedm objektů za
symbol souhvězdí, pravděpodobně Plejád. |
|
|
Podobně 11 koleček na pečetítku představuje spíše hvězdy či
souhvězdí než cokoliv jiného.
Názor odborníků
Fotografii válečkového pečetítka VA 243 nalezneme ve
sborníku ANEP[2] s
číslem 697. V doprovodném textu se uvádí:
|
697
Seated on a throne, the back of which ends in the head of a snake,
indicating his ophidian aspect,
is a god who holds a plow. Before him stands another god, who leads a
worshiper carrying a lamb. Between the latter figures are a pick-axe, a
dagger, and a club; above, is a star surrounded by globes, indicating
smaller astral bodies. Behind the seated god are a weapon with curved
blade, a mountain, on which a tree grows,and a mountain goat. The
principal god is a deity of agriculture.
Berlin, VA 243. Serpentine. Height: 0,034m; diameter: 0,02m. Akkadian
period (about 2360-2180). A. Moortgat, Vorderasiatische Rollsiegel,
berlin, 1940, no. 204. Frankfort, CS, pl.20d. Photograph courtesy of
Staatliche Museen. |
"...above, is a star surrounded by globes, indicating
smaller astral bodies... ", tedy "... nahoře je hvězda obklopená koulemi
označujícími menší hvězdná tělesa...". Nepíše se nic o Slunci
obklopeném planetami, jak obrazec interpretuje Zecharia Sitchin.
Serpentinový váleček obsahuje tři nápisy, o kterých Sitchin mlčí.
Pokud by pečetítko neslo tak zásadní informace o naší sluneční soustavě,
očekávali bychom i odpovídající text. Nápisy však s hvězdářstvím nijak
nesouvisejí:[4]
1.nápis = dub-si-ga “Dubsiga” [zřejmě jméno mocné osoby]
2.nápis = ili-il-la-at “Ili-illat” [jméno majitele pečetě]
3.nápis = ir3-su “tvůj/jeho služebník”
Nápis tedy zcela prozaicky uvádí "Dubsiga, Ili-illat, tvůj/jeho
služebník."
Podle ANEP pochází artefakt z akkadského období (cca. 2360-2180
př.n.l.). Bůh sedí na trůně a drží pluh. Zřejmě se jedná o boha
zemědělství. Bůh je propojen se symbolem hada, což ukazuje na jeho hadí
aspekt. Další bůh stojí před trůnem a
přivádí za ruku člověka nesoucího jehně. Mezi nimi je krumpáč, nůž a kyj.
Nad nimi je hvězda obklopená malými hvězdnými tělesy. Za trůnem je zbraň
se zahnutou čepelí, hory s rostoucími stromy a horská koza.
Někteří odborníci dále konkretizují děj na pečetítku. Váleček VA 243
má ukazovat novoroční ceremoniál, při kterém král znovu potvrzuje své
právo vládnout. K tomu docházelo v březnu při
jarní rovnodennosti. Sumerové
(a další kultury staré Mezopotámie) považovali jarní rovnodennost za
nejvýznamnější mezník ve svém kalendáři, den, kdy začínal
nový rok. Jarní rovnodennost byla spojena se souhvězdím Plejád,
nejdůležitějším souhvězdím označovaným jako MUL.MUL. Tedy HVĚZDA
HVĚZDA (hvězdokupa). Je možné, že obrázek hvězdy obkroužené dalšími hvězdami
symbolizuje právě Plejády.
Dvanáctá planeta ?
Sitchinova teorie dvanácté planety není příliš věrohodná i z dalších
důvodů. Sitchin vychází ze zdánlivě jednoznačných počtů. Kolem Slunce
obíhá 9 planet. Pokud k devíti planetám přičteme Slunce a Měsíc,
získáváme 11 těles. Na pečetítku ANEP 697 resp. VA 243 je kolem "slunce
- prvé planety" dalších 11 "planet". Dvanáctým tělesem tedy musí
být dvanáctá planeta Nibiru.
Na pečetítku lze však "planet" nalézt nikoliv 12 ale 13.
Vpravo od skupiny těles, mezi tvářemi stojícího a sedícího boha, vidíme
další těleso (viz. detail výše).
Dalším slabým místem Sitchinovy teorie je předpoklad
existence 9 planet, které mají
obíhat kolem našeho Slunce. Dnes už víme, že ve sluneční soustavě se
nacházejí tělesa větší než Pluto. Stále častěji se lze setkat s názorem,
že nejmenší Pluto nesplňuje parametry planet. Podle jiných měřítek by
naopak měla být mezi planety započtena i další tělesa soustavy. Počet
devíti planet se tedy již stává anachronismem, jakousi dohodou
neodpovídající skutečným poměrům v naší sluneční soustavě. Bylo by podivnou
náhodou přisoudit stejně nepřesné počítání planet i sumerským bohům -
mimozemšťanům.
Sumerská kosmologie
Proti tvrzení, že pradávný sumerský umělec na pečetítku zobrazil
schéma sluneční soustavy, stojí i nejzásadnějším argument. Astronomické
znalosti obyvatel Mezopotámie jsou dnes již známy. Zemi považovali za
plochou desku.
Slunce, tedy sluneční
bůh Šamaš, každé ráno vycházel z hor, přes den putoval po obloze
a večer mizel v jedné z bran do podzemního světa. Tato představa
je silně vzdálená znalostem, které Z.Sitchin přisuzuje Sumerům.
Představy o sumerském uspořádání světa se dochovaly na
řadě hliněných tabulek. Své znalosti věd na ně zapisovali klínovým
písmem. |
Sluneční bůh Šamaš si razí cestu horami aby mohl
povstat za svítání.
Viz Válečkové
pečeti Mezopotámie |
Pečetítka nesloužila primárně k zaznamenávání
vědeckých znalostí, ale k potvrzení identity a autority majitele. Proto
lze jen těžko uvěřit tomu, že by se revoluční znalost uspořádání
sluneční soustavy dochovala jen a pouze ve formě malé kresby na jediném
pečetítku.Sumerskou kulturu nahradila akkadská a později babylonská.
Babyloňané jsou známi svými astronomickými texty. Znali pět "putujících
hvězd": Merkur, Venuši, Mars, Jupiter,
Saturn a samozřejmě Slunce a Měsíc. Sedm bohů, nebeských objektů,
shlíželo na plochou zemi. O planetách ležících za Saturnem neměli
Babylonští učenci ani ponětí. Uran byl objeven až roku 1781. Neptun a
Pluto ještě později. O žádné z těchto tří planet nenalezneme na
babylonských ani sumerských tabulkách zmínky. A samozřejmě ani o další -
dvanácté planetě Nibiru. Nebo ano? Zecharia Sitchin tvrdí, že o Nibiru
se píše v řadě sumerských textů. O tom všem tedy někdy příště.
[1] |
Sitchin, Zecharia. Kroniky země, Kniha I:
Dvanáctá planeta. Praha. 1999 |
[2] |
Pritchard James. Ancient Near East in Pictures Relating to
the Old Testament. Princeton University Press. 2nd Ed.1969
/ANEP/
Sborník starověkých blízkovýchodních
artefaktů, které mohou mít vztah k biblistice. |
[3] |
Pritchard James. Ancient Near Eastern Texts Relating to the
Old Testament. Princeton: Princeton University Press.2nd Ed.1969.
/ANET/
Sborník starověkých blízkovýchodních
textů, které mohou mít vztah k biblistice. |
[4] |
Heiser Michael.
The Myth of a 12th Planet: A Brief Analysis of
Cylinder Seal VA 243
www.sitchiniswrong.com/VA243seal.pdf |
[5] |
Black, Jeremy; Green, Anthony.
1992. Bohové, Démoni a symboly starověké Mezopotámie.
Volvox Globator. 1999 |
|
|