|
YHWH (III)
Válečník YHWH
Války Boha Yahweho jsou jedním z důležitých témat
Hebrejské Bible. V mnoha verších je Yahweh popisován jako válečník,
oslovován jako Bůh válečných zástupů či Muž války.
Nalezneme mnoho pasáží, kde je Yahweh přímo asociací nelítostného boje a
války.
Bojovné tituly
Bible, Žalmy 24:8, CEP[1]
|
Kdo to je Král slávy?
Hospodin, mocný bohatýr,
Hospodin, bohatýr v boji.
|
Bůh Yhwh
je 285 krát oslovován jako Zebaot, Sabaoth,
Bůh (válečných) zástupů. Oslovení je překládáno různě, původní
význam však jasně spojuje Boha s izraelským vojskem.[3]
[4]
str. 36
Některé biblické texty v sobě nesou pozůstatek henoteismu, jejich pisatelé nepopírali existenci více bohů,
uctívali však jen jediného[6]
- Yahweho. Izraelité svého boha považovali za nejvyššího a tedy i
nejmocnějšího po stránce vojenské. To dobře charakterizují i následující
verše, kde je Yahweh vyzdvihován nad ostatní bohy a oslavován za
vítězství nad egyptským vojskem, pronásledujícím prchající Izraelity.
Bible, Exodus 15:1-12 (úryvky)
|
Tehdy zpíval Mojžíš a
synové Izraele Hospodinu tuto píseň. Vyznávali: "Hospodinu chci
zpívat, neboť se slavně vyvýšil, smetl do moře koně i s
jezdcem...
Hospodin je bojovný rek; Hospodin (Yahweh) je jeho
jméno.
Vozy faraónovy i jeho vojsko svrhl v moře, v moři Rákosovém
utonul výkvět jeho vozatajstva. Tůně propastné je zavalily,
klesli do hlubin jak kámen.
Tvá pravice, Hospodine, velkolepá v síle, tvá pravice,
Hospodine, zdrtí nepřítele. Nesmírně vyvýšen rozmetáš útočníky,
vysíláš své rozhorlení, jako oheň strniště je pozře.
Dechem tvého chřípí počaly se kupit vody, příboje zůstaly stát
jako hráze, sesedly se tůně propastné v klín moře...
Kdo je mezi bohy jako ty, Hospodine? Kdo je jako ty, tak
velkolepý ve svatosti, hrozný v chvályhodných skutcích, konající
divy? Vztáhl jsi pravici a země je pohltila.
|
Jinde je
Yahweh titulován jako bůh Izraelských vojsk (První Samuelova 17:45),
vzbuzující bázeň, hrozný, strašlivý či jako
strach Izákův.
V konkurenci ostatních, mnohdy značně bojovných a
nelítostných bohů, tedy nejspíš museli Izraelité svému Nejvyššímu
přiřadit rovněž bojovné až násilnické atributy. Byl ale Yahweh v
biblických příbězích opravdu takový?
Podle Marion Benedict[5]
nalezneme ve Starém zákoně pouze jedinou knihu (kniha Rút),
ve které není Yahweh přímo či nepřímo spojen s válčením.
Válečné skutky
Uveďme si několik charakteristických příkladů Yahweho ve válečné roli.
Yahweh přikazuje Izraelitům kořistit v cizích městech.
Podrobovat si nucenou prací ty, kteří přijmou mír. Pozabíjet
veškeré obyvatelstvo těch měst, které Yahweh dává Izraelitům do dědictví a to bez
ohledu na to, zda města zvolí sebeobranu či mírovou kapitulaci:
Bible, Deuteronomium 20:10-18
|
Když přitáhneš k městu,
abys proti němu bojoval, nabídneš mu mír. Jestliže ti odpoví
mírem a otevře ti brány, tu všechen lid, který je v něm,
podrobíš nuceným pracím a budou ti sloužit.
Jestliže k míru s tebou nesvolí, ale povede s tebou boj,
oblehneš je. Až ti je Hospodin, tvůj Bůh, vydá do rukou, pobiješ
v něm ostřím meče všechny osoby mužského pohlaví. Ale ženy, děti
a dobytek i vše, co bude v městě, všechnu kořist z něho si
ponecháš jako lup. Budeš užívat kořisti po svých nepřátelích,
kterou ti dal Hospodin, tvůj Bůh. Tak naložíš se všemi městy od
tebe velice vzdálenými, která nepatří k městům těchto pronárodů
zde.
Ale v městech těchto národů, které ti dává Hospodin,
tvůj Bůh, do dědictví, nenecháš naživu naprosto nikoho. Zničíš
je jako klaté, Chetejce, Emorejce, Kenaance, Perizejce, Chivejce
a Jebusejce, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, aby vás
neučili jednat podle všelijakých svých ohavností, které činili
kvůli svým bohům. Prohřešili byste se proti Hospodinu, svému
Bohu.
|
Yahweh přikazuje vymazat kočovný lid Amalekitů za to, že
neúspěšně zaútočili na izraelské bojovníky při exodu z Egypta. Yahweh
přikazuje pozabíjet vše živé, děti i kojence včetně domácího zvířectva.
Bible, 1. Samuelova 15:2-3
|
Toto praví Hospodin zástupů:
Mám v patrnosti, co učinil Amálek Izraeli; položil se mu do
cesty, když vystupoval z Egypta.
Nyní jdi a pobij Amáleka; jako klaté zničíte vše, co mu patří.
Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence,
býka i ovci, velblouda i osla!"
|
Izraelci na pokyn Yahweho vykonají pomstu nad Midjánci. Midjánští
mužové jsou pobyti, ženy a děti zajaty. Po návratu bojovníků však Mojžíš
přikazuje pozabíjet i zajaté děti a ženy, naživu zůstávají pouze
panny. Yahweh si pak z nich k obětování
vyžádá 32 dívek. Bible, Numeri 31:28-29, 40-41
|
Od bojovníků, kteří se
účastnili boje, oddělíš dávku pro Hospodina po jednom z pěti
set, jak z lidí, tak i skotu, oslů, ovcí a koz. Vezmete je z
jejich poloviny a dáš je knězi Eleazarovi jako Hospodinovu oběť
pozdvihování.
Lidských duší bylo šestnáct tisíc a dávka pro Hospodina
dvaatřicet osob. Mojžíš tedy dal knězi Eleazarovi tuto dávku
jako Hospodinovu oběť pozdvihování, jak Hospodin Mojžíšovi
přikázal.
|
Prostřednictvím Mojžíše přikazuje Yahweh svým
přívržencům pozabíjet ty Izraelity, kteří jej neuctívají. Každý má
mečem zabít svého nejbližšího a tak osvědčit loajalitu Yahwemu. Jsou
pobity tři tisíce mužů.
Bible, Exodus 32:26-29
|
Tu se Mojžíš postavil do brány tábora
a zvolal: "Kdo je Hospodinův, ke mně!" Seběhli se k němu všichni Léviovci.
Řekl jim: "Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Všichni si
připněte k boku meč, projděte táborem tam i zpět od brány k bráně a
zabijte každý svého bratra, každý svého přítele, každý svého
nejbližšího."
Léviovci vykonali, co jim Mojžíš rozkázal; toho dne padlo z lidu
na tři tisíce mužů. Potom Mojžíš řekl: "Ujměte se dnes svého
úřadu pro Hospodina každý, kdo povstal proti svému synovi či
bratru, aby vám dnes dal požehnání."
|
Yahweh radí Izraelcům před bojovými situacemi:
Bible, Soudců 20:18-20
|
Zvedli se a táhli
vzhůru do Bét-elu, aby se doptali Boha. I ptali se Izraelci:
"Kdo z nás má táhnout do boje s Benjamínci první?" Hospodin
odpověděl: "První bude Juda."
Tak se Izraelci ráno zvedli a položili se proti Gibeji.
Izraelští muži vytáhli do boje s Benjamínem a seřadili se k
bitvě proti Gibeji. |
Yahweh sám ničí egyptskou armádu v okamžiku, kdy se
Egypťané chtějí vzdát dalšího pronásledování Izraelců a utéci před
ním:
Bible, Exodus 14:24-28
|
Za jitřního bdění
vyhlédl Hospodin ze sloupu ohnivého a oblakového na egyptský
tábor a vyvolal v egyptském táboře zmatek.
Způsobil, že se uvolnila kola jejich vozů, takže je stěží mohli
ovládat. Tu si Egypťané řekli: "Utecme před Izraelem, neboť za
ně bojuje proti Egyptu Hospodin."
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Vztáhni ruku nad moře! Vody se obrátí
na Egypťany, na jejich vozy a jízdu." Mojžíš vztáhl ruku
nad moře, a když nastávalo jitro, moře opět nabylo své moci.
Egypťané utíkali proti němu a Hospodin je vehnal doprostřed
moře. Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova
vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani
jediný.
|
Pisatelé Hebrejské Bible věřili, že jeden z důležitých
aspektů Yahweho byl ten válečnický. V pradávné hymně je oslavován jako
bojovný rek, udatný bojovník, muž války (Ex 15:3). S brutalitou svatých válek se čtenáři Bible setkávají
zvláště v příbězích o obsazování
Kanaánu
(Palestiny) po útěku Izraelitů z Egypta a putování pouští. To nás vrací
na samý začátek pátrání po původu starozákonního biblického boha
YHWH. Zřejmě se jedná o původního kanaánského boha války a
bouří, snad o starověkého boha Předního východu - Baala.
Uctívání Baala bylo v pozdějších textech hebrejské Bible silně
kritizováno, avšak paradoxně mnoho stop při pátrání po původu
biblického boha vede právě k Baalovi. |
|
Obr. Baal na stéle z Ugaritu. Cca 1500 př. n.l.[7]
|
Předchozí -
Hospodin, Nejvyšší?
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/.
V elektronické formě viz.[2]. |
[2] |
BibleWorks, LCC. BibleWorks
6.0 Hermeneutika Computer Bible
Research software. 2003.
www.bibleworks.com |
[3] |
Miller P.D. The Divine Warior
in Early Israel. Cambridge: Harvard University Press. 1973 |
[4] |
Craigie P.C. The Problem of
War in the Old Testament. Wm.B.Eerdmans Publishing Co. 1978.
ISBN 0-8028-1742-4 |
[5] |
Benedict M.J. The God of the
Old Testament in Relation to War. New York: Teachers College,
Columbia University. 1927. |
[6] |
Výjimkou je bůh El (Elyon),
který byl podle starších tradic otcem všech bohů včetně Yahweho.
Elyon je v několika verších Bible připomínán s patřičnou úctou.
Blíže viz. stránky henoteismus v
Bibli. |
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie, Baal
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2023, Datum
poslední revize 30. 07. 2023, 08:25 UTC, [citováno 27. 02. 2024]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Baal&oldid=23014476
> |
|
|