|
Po životě IV
Duše do nebe - vývoj židovské víry
V Bibli lze nalézt doklady postupného vývoje lidských představ o tom,
co se děje po smrti člověka. Blízkovýchodní starověké kultury považovaly
smrt člověka za jeho definitivní konec. Žádné zmrtvýchvstání či cesta
duše do nebe nebyla možná. Sám koncept samostatně existující duše nebyl
znám a i nebe bylo výhradně domovem bohů.
Nesmrtelnost byla
chápána jen jako pokračování rodu díky potomstvu. Smrt však
neznamenala absolutní konec všeho. Po člověku zbyl jeho stín,
který odešel do podsvětí, biblického Šeolu
.
Všichni lidé, ať dobří či špatní, končili po své smrti v podsvětí
spravovaném
podsvětními bohy. Stíny zemřelých
předků ale mohly z podsvětí ovlivňovat život na zemi, a proto byly usmiřovány v rámci
kultu uctívání mrtvých. V takový řád světa věřili lidé více než tisíc
let. Důležitost mrtvých v podsvětí nakonec začali Izraelité snižovat až k
zákazu jakýchkoliv záhrobních obřadů a rituálů. Osobní kult uctívání předků
byl postaven mimo zákon v 8. stol. př. n. l., v době, kdy sílily útoky
nepřátel z okolních zemí. Důraz začal být kladen na kolektivní uctívání bohů,
což posilovalo národnostní uvědomění. U silných národních bohů byla hledána pomoc před
zahraničními nepřáteli. Zvláště jeden bůh získával výsadní postavení - YHWH
- Hospodin. Rostoucí víra v Yahweho však Izraelity neochránila. Asyřané obsadili a zničili
Severní království Izraele a později Babyloňané porobili i Jižní
království Judeje. |
|
Obr. Svět podle hebrejské Bible.[5]
Zemi chrání nebeská klenba. V nitru země je
Sheol, místo temnoty kam natrvalo putují duše zemřelých. |
V biblických textech již byla od 5. stol. př. n. l. role mrtvých
snížena na minimum. Víra, že všichni lidé bez rozdílu odcházejí po
své smrti do podsvětí, však stále přetrvávala. Podsvětí se v
lidských představách stalo bezútěšným místem stínů, navíc bez jakékoliv boží přítomnosti.
Ovšem
podsvětí znamenalo i
vysvobození od strastí pozemského života. Lidé očekávali boží milost na zemi, po
smrti čekali jen tmu a zapomnění, jak dokládá například biblická
kniha Jób. Bible,
Jób 17:13-16, Český ekumenický překlad[1]
|
I kdybych měl naději, podsvětí bude
mým domem, lože si ustelu ve tmách.
Jámě řeknu: »Tys můj otec«, červům: »Matko má, má sestro.«
Kde mám jakou naději a splnění mé naděje kdo spatří?
Závory podsvětí zapadnou, až se spolu do prachu uložíme."
|
|
Po roce 586 př. n. l. bylo mnoho obyvatel Jeruzaléma odvedeno do
babylonského zajetí.
Později Babyloňany vystřídali Peršané a názory židů na posmrtný život
začaly být silně ovlivňovány perským náboženstvím - zoroastrismem. Zoroastristé
věřili v abstraktní koncepci nebes, pekla, lidské duše i posledního
soudu. Židé v Babylónii a později v Persii
postupně absorbovali okolní názory na posmrtný život a přetvářeli podle nich své vlastní náboženství.
Ústředním motivem náboženských textů se stala touha po obnovené svobodné vlasti
a přání, aby i mrtví mohli být účastni božího
království na zemi podobně, jak to učil zoroastrismus. Sílila víra ve vzkříšení židovského národa jako celku. Idea zmrtvýchvstání se projevila poprvé v proroctvích Ezekiela (asi 585 až 568 př. n. l.). Ezekiel
za použití motivů zoroastrismu předpověděl slavné obnovení
Jeruzaléma a celého židovského království i navrácení utečenců do svého
domova.
Peršany vystřídala nadvláda Řeků. V knize
Danielově (2. stol. př. n. l.) je předpovídáno národnostní obrození spolu s
procitnutím mrtvých k
poslednímu soudu. Židé začínají věřit v druhý život v míru ve své
obnovené vlasti. Nicméně i potom přijde podle jejich věrouky definitivní smrt a odchod
stínů do šeolu שאול.
Stále více židů však přestávalo očekávat zmrtvýchvstání svého národa jako
celku a více se zajímali o posmrtný osud z hlediska jednotlivce. Předpokladem dobrého posmrtného bytí
přestávala být příslušnost k
vyvolenému národu, ale spíše obecnější lidské vlastnosti a skutky. A
konečně se objevil nový aspekt víry - dobří spravedliví lidé po své smrti neskončí v podsvětí, ale
v boží blízkosti na nebesích. Takové zprávy nacházíme v několika
biblických žalmech. Bible,
Žalmy 16:8-11, Český ekumenický překlad
|
Hospodina stále před oči si stavím,
je mi po pravici, nic mnou neotřese.
Proto se mé srdce raduje a moje sláva jásá, v bezpečí přebývá i
mé tělo,
neboť v moci podsvětí mě neponecháš, nedopustíš, aby se tvůj
věrný octl v jámě.
Stezku života mi dáváš poznat; vrcholem radosti je být s tebou,
ve tvé pravici je neskonalé blaho.
|
|
Dochází tedy k významnému posunu v lidském chápání
posmrtného života. Rodí se víra v možnost posmrtného vysvobození z
podsvětí a přijetí Bohem. Pravzorem mohly být prastaré báje o Henochovi či Elijášovi
(Bůh si je podle tradice vzal k sobě, ovšem zaživa) spolu s vlivem zoroastrismu a nové
řecké filosofie.
Konkrétnější představy o tom, jak to vypadá u Boha na nebesích,
zpočátku neexistovaly. Žalmisté uvádějí pouze to, že je Bůh
přijme, z podsvětí se dostanou do nebe.
Duše
V úvahách o posmrtném životě začaly hrát významnou roli argumenty,
podle kterých Bůh spravedlivé odmění a může je vzít k
sobě. Člověk tedy nemusí skončit v podsvětním šeolu. Dalším novým prvkem
se stávala víra v nesmrtelnost lidské duše.
Židé v diaspoře měli možnost seznamovat se s řeckou ideou nesmrtelné
duše. Řečtí mudrcové si představovali duši jako něco, co může existovat
nezávisle na lidském těle. Duše nepodléhá zániku lidského těla a je v ní
obsažena podstata člověka. V dřívější židovské tradici nebyl pojem
samostatně existující duše
znám. Člověk žil po své smrti jen jako stín, mdlá replika dřívější
lidské bytosti. Naopak podle řeckého modelu nesla duše zásadní
aspekty člověka a nepodléhala žádné degradaci. Po uvolnění z tělesné
schránky se nestávala slabou, ale naopak silnější a mocnější. Získala
sílu jít vzhůru a nikoliv klesnout do stínu podsvětí. Duše nejenom
přežila smrt fyzického těla, ale nacházela nový domov v nadsmyslovém
nebeském světě Platonových idejí.
Řecké představy o nesmrtelnosti duše ovlivnily židovské a později i
křesťanské učení. V biblické Knize Moudrosti (the Book of Wisdom, Wisdom
of Solomon) z 1. stol. př. n. l. je pozornost zaměřena právě na povahu duše.
Duše je zde již zcela samozřejmě považována za nesmrtelnou.[2]
Duše mohla podle některých mudrců dlít v nebi po boku andělů, přejít
výše do sféry idejí nebo se dokonce dostat do boží blízkosti. Byl možný
i její návrat zpět do materiálního světa. Philo Alexandrijský,
židovský filosof (20 př. n. l. - 45 n. l.), psal o možnosti reinkarnace.
Helénští židé ztráceli zájem o znovuobnovení pozemského
království Izraele a mnozí se začali zbavovat okovů Satanovy ideologie. Judaismus se z národnostní ideologie transformoval spíše do
náboženské filosofie zaměřené na osud jednotlivců. Ideálem se stával člověk- myslitel, připravující svou
duši k životu na nebesích. Život v božím království na zemi přestával
být prioritou. Důležitější bylo připravovat individuálně svou duši k
životu věčnému, než očekávat vzkříšení židovského národa jako celku.[2]
Lidem již nestačilo jen věřit, že je Bůh nějak zachrání z posmrtného
bytí v Šeolu, jak o tom píše Žalm 73 či 49. Hledali odpověď, jak může
dojít k transformaci slabého stínu zajatého v podsvětí v nesmrtelnou
duši mající možnost vejít na nebesa. Koncepce některých biblických
proroků o svržení vlád a obnovení izraelského království, kde budou
oživení lidé žít 900 let, byla opouštěna. Na otázky života po smrti lépe
odpovídala víra v nesmrtelnou individuální duši každého člověka.[2]
V 1. stol. n. l. se vyprofilovaly ve věci posmrtného bytí tři hlavní
židovské názorové proudy:
Saducejové (Sadducees) - vycházeli z reforem judského
krále Jóšiáše, majících počátek v 7. stol. př. n. l. Duše podle nich zahyne
vždy spolu s tělem. Člověk si má užívat života, po smrti nic
potěšujícího nečeká.
Farizejové (Pharisees) - sdíleli názory některých proroků slibujících
velkolepé obnovení izraelské království a zničení všech nepřátel.
Obnovení se chápe spíše materialisticky. Židé mají zachovávat svou
identitu přísným dodržováním náboženských zákonů a předpisů. Připouštěli
zřejmě možnost zmrtvýchvstání. Duše je nesmrtelná a může vejít do jiného
těla.[3]
Helénští židé, Esénští (Esseness) aj. - duše po smrti člověka je
uvolněna ze zajetí těla a může jít do nebe. Tělo podléhá zániku, ale duše
je nesmrtelná. Někdy je očekáváno nastolení izraelského království pod
vládou pomazaného krále (mesiáše).
Obr. Synagoga v Holešově[4] s nápisem: "Hospodin usmrcuje i obživuje, do podsvětí přivádí a vyvádí též
odtud."
(Bible, 1. Samuel 2:6) |
Co nás čeká po smrti?
Bible i další náboženské texty dokládají předlouhý a dosud neuzavřený
vývoj názorů na posmrtný osud člověka. Názory na osud člověka po jeho
smrti spíše košatěly, než aby se sjednotily.
Bible převzala koncepci starověkého podsvětí v podobě místa zvaného Šeol.
Podsvětí bylo v lidských představách původně obydleno bohy i lidskými
stíny s čilou komunikací se světem živých. Každý člověk po své
smrti odcházel do podsvětí, ať byl jakkoliv dobrý či špatný. Později
byli podsvětní bohové zapomenuti a komunikace s podsvětím zakázána. Lidé
pak začali věřit tomu, že Bůh může vzít zemřelého z podsvětí k sobě na
nebesa. Optimismus přinesla řecká víra v lidskou nesmrtelnou duši, která
je smrtí člověka vysvobozena ze zajetí hmotného těla a má otevřenu cestu
do vyšších sfér. To vše lze nalézt v Bibli.
Vývoj lidského ducha však neskončil zapsáním posledních knih Nového
zákony v prvních stoletích po narození Krista. Mnohé duchovní směry dále
úspěšně rozvíjely nauku o duši a posmrtném bytí. Naše materialistická
doba s popíráním existence duše a nadsvětí ale vešla do slepé uličky.
Někteří se obávají posmrtné nicoty a chtějí užít v životě co nejvíce za
jakoukoliv cenu. Naštěstí si stále mnoho z nás klade otázky o existenci
lidské duše a nepřestáváme věřit, že božské dílo je dobré a že smrtí
fyzického těla zdaleka nekončí naše bytí.
Stále s určitostí nevíme, co nás po smrti čeká, ale
jistě to bude další pokračování velkého dobrodružství. |
|
Obr. Ilustrativní obraz.[6] |
Předchozí -
Z podsvětí do
nebe a pekla
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] |
Lang, Bernhard. Afterlife.
Bible Review, Feb 1988.
www.basarchive.org |
[3] |
Flavius, Josephus.
Židovská válka. |
[4] |
Wikipedia contributors, 'Sheol',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 11 June 2022, 11:44 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sheol&oldid=1092613704
> [accessed 16 August 2022] |
[5] |
Wikipedia contributors, 'Biblical
cosmology', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 20 January
2024, 04:13 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Biblical_cosmology&oldid=1197346958
> [accessed 10 February 2022] |
[6] |
Obraz. Zoe gallery [online].
2018 [cit. 2024-02-10]. Dostupné z:
https://www.zoe.gallery/index.php/2018/01/09/obraz-12/
|
|
|