Mýty-Mýty a Bible- Po životě II -- Peklo nebo podsvětí?
Po životě IIPeklo nebo podsvětí?Člověk si od nepaměti klade otázku, co se děje po smrti. Je smrt koncem všeho nebo jen bránou do jiného bytí?Ztráta víry v duši je jednou z příčin a zároveň i důsledků zkázy západní společnosti. Lidé přestali věřit, že existence duše pokračuje i po smrti hmotného těla. Odtud je jen krůček ke snaze užít si za každou cenu a místo lidských ctností pěstovat poživačnost. Na druhé straně mnohá fundamentalistická náboženství barvitě popisují, co hrozného se může po smrti stát, a využívají lidského strachu z bolesti a trápení ke svým cílům. V člověku, vystrašeném obrazy posmrtného trápení, lze lépe vzbuzovat pocity viny, touhy po odpuštění a spáse, a ještě těsněji jej tak poutat k náboženskému životu. Často se můžeme setkat s popisy pekelných muk, při kterých jsou uváděny různé biblické verše. Nalezneme v Bibli jednoznačný popis toho, co nás čeká po naší smrti? Píše se v Hebrejské Bibli o pekle, nebo se jedná jen o špatné překlady pocházející z hlubokého nepochopení mýtů našich předků? Jak si lidé ve starověku představovali "život po životě" a jak se tyto představy postupně vyvíjely a měnily? Zkusme hledat odpovědi! Podsvětí - ŠeolNejstarší biblické představy o tom, co se děje po smrti, vycházejí z tradic okolních kultur, zejména pak z kanaánské a mezopotamské mytologie. Starověké blízkovýchodní kultury dělily svět na tři úrovně: - svrchní sféru, nebesa, kde žijí bohové Bohové obývali nebesa, lidé žili na zemi. V podsvětí byli jak bohové, tak i zemřelí lidé. Podsvětí bylo většinou popisováno jako temné a tiché místo, rozlehlá jeskyně hluboko pod zemským povrchem. Temné sféře vládli bohové podsvětí. Jedním z nich byl např. bůh Mot (Smrt), který v podsvětí vládl nad mrtvými lidmi i podřízenými bohy. Lidé žijící na zemi byli ovlivňováni z nebes i podsvětí. Věřili, že je nesmírně důležité komunikovat s bohy nebeskými stejně jako s bohy podsvětí. Lidé byli slabí, vydáni všanc rozmarům bohů. Přízeň bohů mohli získat stavbou chrámů, podporou kněží, štědrými oběťmi, modlením i složitými náboženskými rituály stejně jako respektováním čarodějů a proroků. Uctívání předkůNáboženské rituály starověkého Blízkého východu byly rozmanité a
komplikované. Pouze kněží znali složité metody komunikace s horním i
dolním světem. Prosby a modlitby byly často směřovány prostředníkům, zemřelým
lidem, kteří mohli u podsvětních bohů pomoci leccos prosadit.
Posmrtná cestaSmrt člověka byla chápána jako změna jeho místa. Ze sféry země putoval do podsvětí. Cesta do podsvětí však vyžadovala určité pozemské rituály. Pozůstalí museli pohřbít tělo, čímž jej přemístili ze sféry nebeských bohů do dosahu bohů podsvětních. Tělo mrtvého dříve či později zchátralo. Zůstala však jakási stínová kopie mrtvého, která sestoupila do podsvětí, země stínů. Bytí v podsvětíMrtví skončili v podsvětí navždy. I zde existovala určitá hierarchie. Místo v podsvětí bylo zemřelému stanoveno podle jeho předchozího života a podle kvality a počtu obřadů, které pozůstalí pořádali na jeho počest. Pokud lidé dobře uctívali svého předka, dlel v lepších místech podsvětí a mohl jim pak na oplátku pozitivně ovlivňovat jejich život na zemi. V opačném případě mohl nespokojený mrtvý působit lidem problémy jako trest za to, že musí obývat nižší místa podsvětí. O podsvětním řádu se lze dočíst např. v mýtu Strom chuluppu (viz Strom chuluppu). Enkidu vypráví Gilgamešovi o tom, kdo se jak má v podsvětí. Nejlépe je tam těm zemřelým mužům, kteří za svého života zplodili co nejvíce synů. Dobře je v podsvětí postaráno o toho, kdo byl zabit v bitvě. Strádají však ti, kteří nebyli řádně pohřbeni či o které se nikdo z pozůstalých již nezajímá: Strom Chuluppu[4]
Podsvětí v BibliPodsvětí je mnohdy chápáno jako produkt starých mýtů a pohanských kultů, nemající místo v Bibli. Mnohdy je vytvářeno zdání toho, že Bible popisuje pouze jeden jediný model událostí po smrti člověka. Pokud byl člověk shledán dobrým, přijde do nebes, pokud byl špatný, skončí v pekle. To je však zásadní nepochopení Bible. V Hebrejské Bibli je celá řada zmínek o podsvětí. Hebrejci označovali podsvětí jako Šeol (Sheol). Hebrejské slovo či punktované jako SHeOL je však někdy nesprávně překládáno jako hrob či peklo (hell). Jedná se o "textový virus", který ve čtenáři vyvolává mylné asociace neodpovídající původnímu smyslu biblického textu. Ukažme si jeden z veršů, kde se píše o podsvětí - Šeolu. Vidíme, že např. BKR či KJV překládá Šeol jako peklo:
Slovo Šeol - podsvětí se
vyskytuje v Hebrejské Bibli na více než šedesáti místech. Většina
odborníků dnes překládá Šeol jako podsvětí (underworld), někdy
zůstává slovo nepřeloženo. Dnes se většina překladů vrací zpět k původnímu významu podsvětí. Ukažme si na několika příkladech, že popis Šeolu v Hebrejské Bibli skutečně odpovídá starověkému podsvětí: Biblický Šeol se vyskytuje v té největší hloubce, jak dokládá např. Deuteronomium 32:22. Bible, Deuteronomium 32:22, CEP[1]
Do podsvětí odejdou všichni zemřelí, ať dobří (např. Jákob - Gen 37:35), tak i špatní (Kórach, Dátan - Num 16:30). Bible, Genesis 37:35
Mrtvý se v podsvětí mohl setkat se svými předky (např. Abrahám - Gen15:15, 25:8). Bible, Genesis 15:15 a 25:8
Zemřelí dleli v podsvětí ve formě zvané hebrejsky repaím. Pojem se překládá nejčastěji jako stín či duch mrtvého. Níže uvedený verš popisuje očekávání mrtvých v Šeolu na příchod zemřelého babylonského krále: Bible, Izajáš 14:9
Živí mohli komunikovat s mrtvými v Šeolu nejen v rámci obřadů
uctívání předků ale také s pomocí vyvolávání duchů zemřelých,
černokněžnictví, magie a nekromancie.
Příběh dokládá, že zemřelého mohla přivolat a vidět jen osoba nadaná
zvláštními schopnostmi. Zemřelý si zachovával podobné osobní
charakteristiky, jako zaživa, včetně vzhledu, paměti, vědomí a znalostí
toho, co se děje ve světě živých.
Stojí za zmínku, že první izraelský král Saul (Šaúl) nese podsvětí (Šeol) již ve svém jméně.
Na řadě míst Hebrejské Bible nalezneme doklady prastaré víry blízkovýchodních kultur v existenci podsvětí. Lidé si představovali podsvětí jako místo stínů, hluboko pod zemí, kde skončí všichni zemřelí. Jejich místo v podsvětí pak bude závislé i na tom, jak budou památku zemřelého uctívat živí lidé na zemi. A naopak, život lidí na zemi může být, v dobrém i zlém, ovlivňován podsvětními bohy za asistence zemřelých. Odkud se vzala víra v podsvětní říši stínů? Jedná se o pouhou fantazii našich předků? Zajímavé je, že i mezi námi prý žijí lidé se zvláštními schopnostmi. Tvrdí, že občas mohou vidět podivné nezřetelné postavy, stíny jakoby z jiného světa. Zrodily se právě z těchto zkušeností příběhy o podsvětí, biblickém Šeolu? Hebrejská Bible na mnoha místech přebírá a dále rozvíjí starověké chápání světa, rozděleného na nebesa, zemi a podsvětí. Biblické texty ale dokládají i postupný vývoj názorů lidí na posmrtný život, a to až k novozákonnímu učení o pekle.
Pokračování Z podsvětí do nebe a pekla.
|
||||||||||||||||||||||||||
Vydáno: 15. 11. 2007 |