|
Po životě III
Z podsvětí do nebe a pekla
Starověké blízkovýchodní kultury dělily svět na tři úrovně: nebesa,
zemi a podsvětí. Bohové byli na nebesích, lidé žili na zemi. Podsvětí
obývali jak podsvětní bohové, tak i zemřelí lidé.
V Hebrejské Bibli je pro podsvětí použito výrazu
- Šeol. Mýtické a "pohanské"
názory na existenci podsvětí však začaly být v rozporu s teologickými
teoriemi o pekle a nebi. Snad proto byl původní význam Šeolu v mnoha
překladech zamlžen. Více viz.
Peklo nebo podsvětí?
Překlady neovlivněný hebrejský text Bible však dokládá, že i mezi jejími
autory docházelo k postupným a významným úpravám názorů na samotný Šeol
a posmrtný osud lidí.
Zánik uctívání předků
Lidé ve starověku věřili, že jejich život je ovlivňován z nebes i podsvětí. Bylo
nesmírně důležité komunikovat s bohy nebeskými stejně jako s bohy
podsvětními. Prostředníkem v druhém případě mohli být právě zemřelí. Pokud
byly mrtvým přinášeny dary a modlitby, dbali na štěstí svých živých
potomků. Kult uctívání předků však nebyl věcí celé
komunity, ale jednotlivých věřících a jejich rodin či klanů. Naproti tomu
uctívání
bohů se týkalo celé společnosti, bylo řízeno vládcem a prováděno
kněžími v chrámech. Vedle sebe tak existoval soukromý náboženský kult
uctívání předků a veřejné uctívání bohů.[2]
Postupně začalo veřejné všeobecné uctívání bohů zatlačovat soukromé
uctívání předků do kouta. Právě některé biblické texty názorně ukazují,
jak bylo náboženské uctívání předků pomalu ale důrazně vytěsňováno z
života Izraelitů. Nakonec byla komunikace se zemřelými
zakazována i pod trestem smrti. Např. autor knihy Samuel popisuje
komunikaci s mrtvým dlícím v Šeolu, je však patrné, že tento
náboženský rituál byl přísně zakázán. Král Samuel tedy paradoxně zakázal
pod trestem smrti vyvolávání mrtvých, sám však tuto praktiku použil: CEP[1] 1.Samuelova
28:7-11
|
Tu řekl Saul svým služebníkům:
"Vyhledejte mi ženu, která vyvolává duchy zemřelých. Půjdu k ní
a dotážu se jí." Jeho služebníci mu řekli: "Taková žena, která
vyvolává duchy zemřelých, je v Én-dóru."
Saul se přestrojil, vzal si jiné šaty a šel tam spolu se dvěma
muži. Přišel k té ženě v noci a řekl jí: "Věšti mi
prostřednictvím ducha zemřelého. Přivolej mi, koho ti řeknu."
Žena mu odpověděla: "Však ty víš, co udělal Saul, že vyhladil ze
země vyvolávače duchů zemřelých a jasnovidce. Proč mi strojíš
léčku? Chceš mě vydat na smrt?" Ale Saul se jí zapřisáhl při
Hospodinu: "Jakože živ je Hospodin, žádný trest tě za to
nestihne." Žena se ho zeptala: "Koho ti mám přivolat?" Odvětil:
"Přivolej mi Samuela." |
Uctívání předků postavili Izraelité mimo zákon v 8. stol. př.n.l. Byla
to doba, kdy mocná Asyrská říše zvyšovala tlak na vazalská
království Izraele a Judeje. V období silné národní krize se rodila
prorocká hnutí volající po uctívání jediného boha Yahweho.
Lidé hledali příčinu svého utrpení a mnozí začali věřit, že před
národnostním útlakem je může ochránit jen silný národní bůh.[3]
Podle prorockého hnutí bylo nutné hledat záchranu v uctívání Yahweho.
Hnutí nazýváme "Yahweh-alone movement". Vládnoucí elita se
snažila posílit kult jednoho národního boha na úkor uctívání ostatních
nebeských bohů a také kultu mrtvých. Důraz začal být kladen na silné
státní centralizované náboženství. Vše, co stálo mimo státní kult
uctívání jediného boha, bylo zakazováno úzkou skupinou lidí stojících v
čele Izraelského království. Státní a národnostní zájmy získaly jednoznačnou
přednost před tradicí a náboženskými potřebami jednotlivců a rodin.
Sílící víra v Yahweho však Izrael nezachránila.
Navzdory orientaci na svého národního boha bylo severní království
Izraele zničeno v r. 722 př.n.l. Asyřany. Propagátoři kultu Yahweho
museli zdůvodni
slabou ochrannou funkci svého boha. Za důvod, proč Yahweh neochránil národ,
prohlásili obhájců henoteismu[b] paradoxně
právě slabou víru v Yahweho.
Severní království Izraele bylo tedy zničeno,
přežilo jen malé jižní království Judska v čele s králem Chizkijášem
(715-687 př.n.l.). Viz. také
Historie Izraele a Judska.
Král Chizkijáš se pokoušel v osamocené Judeji dále prosazovat
náboženské a národnostní reformy založené na centrálním náboženském
kultu uctívání Yahweho, avšak bez větších úspěchů. Téměř sto let muselo
uplynout, než se výhradní uctívání Yahweho začalo významněji prosazovat
v náboženském životě Judského království.
Teprve král Jóšiáš v r. 623 př.n.l. vyhlásil uctívání jediného boha
Yahweho: CEP 2.Královská 23:23-25
|
Až v osmnáctém roce vlády krále
Jóšijáše se v Jeruzalémě slavil takový Hospodinův hod beránka.
Jóšijáš také vymýtil vyvolavače duchů zemřelých, jasnovidce,
domácí bůžky, hnusné modly i všelijaké ohyzdné bůžky, které bylo
možno vidět v zemi judské a v Jeruzalémě. Tak se naplnila slova
zákona napsaná v knize, kterou nalezl kněz Chilkijáš v
Hospodinově domě.
Nebyl mu podoben žádný král před ním, který by se obrátil k
Hospodinu celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou silou
a činil vše podle zákona Mojžíšova. A ani po něm nepovstal žádný
jemu podobný. |
Jóšiáš silně omezil soukromé náboženské kulty a zvláště ty spojené s
mrtvými. Ukládání jídla u hrobů jako pohřební obětiny sloužilo dříve k
podpoře mrtvých v podsvětí a komunikaci s nimi. Tyto rituály byly nyní silně
omezeny. Mrtví mohli být
sice i nadále živeni obětinami, jakýkoliv jiný kontakt s podsvětím však
byl přísně zakázán. Vazby na podsvětní sféru pomalu slábly a předkové se
začali ztrácet ve stínu Šeolu.
Bezvýznamnost mrtvých
Jóšiášovy reformy podstatně omezily kult uctívání předků Izraelitů
obývajících říši stínů v podsvětí. Víra v existenci podsvětí - Šeolu se
však příliš nezměnila a stále odpovídala prastarým tradicím
blízkovýchodních kultur.
Určité změny v pohledu na posmrtnou existenci nalézáme až v knize Jób
napsané v 5.stol.př.n.l. Role mrtvých je zde již podstatně snížena. Mrtví v podsvětí
již v příběhu nemají žádnou možnost zasahovat do života na zemi a jsou
odtrženi i od Boha. Lidé mohou uctívat své mrtvé předky v Šeolu, ti se však o
tom již nedozvědí. Komunikace mezi mrtvými a živými již není možná,
jejich říše jsou navždy odděleny: CEP Jób 14:13 až 22
|
"Kéž bys mě skryl v podsvětí a
schoval mě, než pomine tvůj hněv, stanovil mi lhůtu a pamatoval
na mě. Kdyby mohl ožít muž, jenž zemřel, čekal bych po všechny
dny své služby, až budu vystřídán. Zavolal bys a já bych se
ozval, až se ti zasteskne po díle tvých rukou...
Neví, jsou-li jeho synové ve cti, není mu známo, jsou-li v
nevážnosti. Tělo bolestmi ho souží, sám nad sebou truchlí."
|
Ve starém babylonském Eposu o Gilgamešovi čteme na 7. tabulce o
podsvětí, které je "příbytkem, kde jsou obyvatelé zbaveni světla, kde
prach je jejich stravou a hlína jejich jídlem". Podobně temné je
líčení Šeolu v knize Jób:
CEP Jób 10:20-22
|
Což není mých dnů tak málo? Kéž by
toho nechal a odstoupil ode mne, abych trochu okřál, dřív než
půjdu tam, odkud návratu není, do země temnot a šeré smrti, do
země temné jak mračno, do šera smrti, kde není řádu, kde záblesk
svítání je jako mračno. |
Podsvětí však zároveň nabízí vysvobození z pozemských útrap:
CEP Jób 3:17-19
|
Svévolníci přestanou tam bouřit,
zemdlení tam dojdou odpočinku, vězňové jsou rovněž bez starostí,
neslyší křik poháněče, malý i velký jsou si tam rovni, otrok je
tam svobodný, bez pána. |
Mrtví již tedy nemohou ovlivňovat život na zemi. Šeol není říší
radosti, zaručuje však konec pozemských utrpení.
Podsvětí ale přináší i jinou bolest. Není zde možné uctívat Yahweho.
Alespoň tak o tom píše kniha Ecclesiasticus[a]
(17:27, 28) z 2.stol.př.n.l. Jde o úpravu některých biblických žalmů: CEP Žalm
6:5-6 , 88:11-13
|
Vrať se, Hospodine, braň mě, pro své
milosrdenství mě zachraň! Mezi mrtvými tě nebude nic připomínat;
což ti v podsvětí vzdá někdo chválu? Což pro
mrtvé budeš konat svoje divy? Povstanou snad stíny a vzdají ti
chválu? Což se o tvém milosrdenství vypráví v hrobě? O tvé
věrnosti v říši zkázy? Což jsou známy v temnotě tvé divy, tvoje
spravedlnost v zemi zapomnění? |
Zákaz uctívání jiných bohů než Yahweho a popírání kontaktů mezi
Yahwem a zemřelými vedlo ke snížení významu mrtvých. Jejich kult byl
zakázán a navíc se stal nepraktickým. Mrtví již nemohli z podsvětí nijak
ovlivnit život na zemi. Zbyly jen soukromé symbolické pohřební obřady. Kněží
přestali provádět jakékoliv obřady spojené s mrtvými a měli dokonce
zakázáno pohřbívat své vlastní rodiče: CEP Leviticus 21:10-11
|
Kněz, přední mezi svými bratry, na
jehož hlavu byl vylit olej pomazání a který byl uveden v úřad,
aby oblékal kněžské roucho, nebude mít vlasy na hlavě neupravené
a neroztrhne své roucho.
Nepřistoupí k nikomu mrtvému, neposkvrní se ani při svém otci
ani při své matce. |
Od 7.stol.př.n.l. tedy došlo k významné změně náboženských rituálů
spojených s podsvětím. Veškerá pozornost byla zaměřena na uctívání
Yahweho. Mrtví ustoupili do stínu zapomnění, jejich podsvětí se stalo
bezvýznamným zapomenutým místem. Lidé očekávali boží milost na zemi, po
smrti již čekala jen tma a zapomnění. Také Jób stíhaný neštěstím získal
boží milost a to na zemi, nikoliv po své smrti:[2] CEP Jób
42:10-13
|
Hospodin také změnil Jóbův úděl,
poté co se modlil za své přátele, a dal mu všeho dvojnásob, než
míval...
A Hospodin Jóbovi žehnal ke konci více než na začátku, takže měl
čtrnáct tisíc ovcí a koz, šest tisíc velbloudů, tisíc spřežení
skotu a tisíc oslic. Měl také sedm synů a tři dcery. |
Zmrtvýchvstání národa
Judaismus za vlády krále Jóšiáše nepřinášel věřícím příslib ničeho
lákavého po jejich smrti. Člověk mohl získat boží přízeň za svého života. Po smrti jej
však čekal věčný pobyt v tmách Šeolu, ať měl za sebou jakkoliv příkladný
život. Jiná náboženství nabízela optimističtější výhled na posmrtné bytí
a lidé zřejmě začali pociťovat nespokojenost a nespravedlnost.
V r.586 př.n.l. zničili Babyloňané Jeruzalém a Judské království se
tak dostalo do područí Novobabylónské říše. Mnoho lidí bylo
odvlečeno do vyhnanství. Severní království Izraele již více než sto let
neexistovalo.
Stále více Hebrejců začalo toužit po novém, nezávislém království
obnoveném jejich Bohem.
Uchvatitelé se vystřídali, po Babylóňanech přišli nábožensky
tolerantnější Peršané. Náboženská politika Persie byla
vůči porobeným národům velice vstřícná. Peršané uctívali boha Ahura Mazdu,
vyznávali zoroastrismus, který byl relativně blízký židovskému
náboženství. Základy zoroastrismu položil íránský prorok Zoroaster (asi
1500 př.n.l.). Podle zoroastrismu závisel posmrtný osud člověka na
jeho předchozím životě. V éře Achajmenovců (648 - 330 př.n.l.) se v
zoroasrismu začaly prosazovat abstraktní koncepce nebes, pekla i
posledního soudu. Člověk měl duši a ta byla po smrti těla souzena.
Skončila pak v nebi
nebo v pekle. To však nebyl konec. Zoroastristé očekávali den, kdy budou
duše znovu spojeny s tělem. Zoroaster hlásal
zmrtvýchvstání všech zemřelých, boží soud a očištění
země. Ta bude uvedena do původního stavu dokonalosti a krásy jako
království božího tvůrce Ahura Mazdy. V tomto obnoveném světě budou žít lidé
navěky.[4]
Hebrejci žijící v Babylonii šestého stol. př.n.l. a později v Persii
začali absorbovat učení zoroastrismu a přetvářet podle něj své vlastní náboženství.
Stále silněji doufali v to, že Yahweh obnoví slávu Izraele ale nejen to.
Klíčilo v nich přání, aby i mrtví mohli být účastni božího
království na zemi podobně, jak to učil zoroastrismus. Postupně tak
začala sílit víra ve vzkříšení mrtvých. Mrtví přece nemohli navěky dlít
ve stínu Šeolu, museli mít možnost být zahrnuti božím milosrdenstvím v
novém království, jehož příchod Hebrejci toužebně očekávali.
Biblická idea zmrtvýchvstání se projevuje poprvé v proroctvích Ezekiela (asi 585 až 568 př.n.l.). Ezekiel předpovídá slavné obnovení
Jeruzaléma. Popisuje vizi pláně pokryté lidskými kostmi a jejich
oživení: CEP Ezekiel 37:1-14
|
Spočinula na mně ruka Hospodinova.
Hospodin mě svým duchem vyvedl a postavil doprostřed pláně, na
níž bylo plno kostí, a provedl mě kolem nich. A hle, na té pláni
bylo velice mnoho kostí a byly velice suché. I otázal se mne:
"Lidský synu, mohou tyto kosti ožít?" Odpověděl jsem: "Panovníku
Hospodine, ty to víš." Tu mi řekl: "Prorokuj nad těmi kostmi a
řekni jim: "Slyšte, suché kosti, Hospodinovo slovo! Toto
praví Panovník Hospodin těmto kostem: Hle, já do vás uvedu ducha
a oživnete. Dám na vás šlachy, pokryji vás svalstvem, potáhnu
vás kůží a vložím do vás ducha a oživnete. I poznáte, že já jsem
Hospodin."
Prorokoval jsem tedy, jak mi bylo přikázáno. A zatímco jsem
prorokoval, ozval se hluk, nastalo dunění a kosti se
přibližovaly jedna ke druhé. Viděl jsem, jak je najednou pokryly
šlachy a svaly a navrch se potáhly kůží, avšak duch v nich ještě
nebyl. Tu mi řekl: "Prorokuj o duchu, lidský synu, prorokuj a
řekni mu: Toto praví Panovník Hospodin: Přijď, duchu, od čtyř
větrů a zaduj na tyto povražděné, ať ožijí!" Když jsem
prorokoval, jak mi přikázal, vešel do nich duch a oni ožili.
Postavili se na nohy a bylo to převelmi veliké vojsko.
Potom mi řekl: "Lidský synu, tyto kosti, to je všechen dům
izraelský. Hle, říkají: »Naše kosti uschly, zanikla naše naděje,
jsme ztraceni.« Proto prorokuj a řekni jim: Toto praví
Panovník Hospodin: Hle, já otevřu vaše hroby a vyvedu vás z
vašich hrobů, můj lide, a přivedu vás do izraelské země. I
poznáte, že já jsem Hospodin, až otevřu vaše hroby a vyvedu vás
z hrobů, můj lide. Vložím do vás svého ducha a oživnete. Dám vám
odpočinutí ve vaší zemi. I poznáte, že já Hospodin jsem to
vyhlásil i vykonal, je výrok Hospodinův." |
Příběh o pláni pokryté kostmi je převzat ze zoroastrismu.
Následovníci Zoroastera nechávali ležet těla zemřelých na slunci, dokud
nezůstaly jen kosti. Věřili, že tvůrce znovu sestaví těla a oživí je.
Stejně tak Yahweh doplní kosti svalstvem, oživí mrtvé a navrátí je do
jejich země.
Idea zoroastrismu byla samozřejmě uzpůsobena potřebám hebrejských
teologů. Ezekiel omezuje zmrtvýchvstání jen na svůj národ.
Neočekává počátek nového světa jako zoroastrismus, ale jen obnovení
židovského království a navrácení utečenců do svého domova.
V průběhu dalších staletí pokračoval národnostní i náboženský útlak
Židů. O to silněji toužili jejich náboženští vůdcové i političtí
rebelové po národnostním obrození spojovaném stále více s ideou obrození
mrtvých. Peršany vystřídali Řekové. V 2. stol. př.n.l. byla napsána kniha
Danielova. Viz.
Daniel. Autor očekává národnostní obrození kdy mrtví procitnou k
poslednímu soudu: CEP Daniel 12:2
|
Mnozí z těch, kteří spí v prachu
země, procitnou; jedni k životu věčnému, druzí k pohaně a věčné
hrůze. |
Přijde nekonečné boží království, délka života zmrtvýchvstalých však
bude omezena. Podle knihy Enochovy (3. stol. př.n.l.) budou žít zhruba 500
let či tolik, jako bibličtí patriarchové (několik stovek let). Po svém
dlouhém druhém životě v míru na zemi lidé konečně definitivně zemřou.
Tato idea se zrodila jako odpověď na otázky, proč Yahweh neochránil svůj trpící
národ před nepřáteli. Yahweh jen
čeká na den, kdy mrtvým umožní znovu v míru a pokoji žít po mnoho let.
Trpící lidé tedy musí pokojně až do své smrti snášet útlak a věřit ve
svého boha Yahweho. Bůh pak věrným svého národa jednou zajistí šťastný, několik
set let trvající, druhý život na zemi.[2]
Zmrtvýchvstání jednotlivců
Ne všichni Židé však sdíleli víru ve zmrtvýchvstání svého národa jako
celku. Mnozí se
smířili s životem v diasporách, v cizích zemích pod vládou různých panovníků.
Pokud mohli v míru vyznávat svou víru, necítili národnostní frustraci.
Často byli ovlivněni filosofií a náboženstvím svého okolí a spíše než o
zmrtvýchvstání národa se zajímali o posmrtný osud jednotlivců. K
zásadním předpokladům dobrého posmrtného bytí neřadili příslušnost k
vyvolenému národu ale spíše obecnější lidské vlastnosti a skutky, jako
např. střídmost, moudrost či nevinnost. Vzniká zde i další důležitý
aspekt posmrtného bytí. Dobří lidé po své smrti neskončí v podsvětí ale
v boží blízkosti na nebesích.
K nejstarším biblickým textům věnujícím se individuálním posmrtným
osudům patří Žalmy 73 a 49. Autor se zamýšlí nad osudem majetných
zlomyslníků a hříšníků. Jejich snadný život skončí po smrti božím
trestem. Spravedliví lidé se však ocitnou v blízkosti boží na nebesích: CEP Žalm
73:18-25
|
Věru, stavíš je na
kluzké cesty, do zkázy je srazíš. Jaký úděs náhle vzbudí, hrůzou
se obrátí vniveč do jednoho. Jako snem po procitnutí, Panovníku,
pohrdneš jejich přeludem, až se vzbudíš.
Když bylo mé srdce roztrpčené, když se jitřilo mé ledví, byl
jsem tupec, nic jsem neznal, jak dobytče jsem před tebou býval.
Já však chci být ustavičně s tebou, uchopils mě za pravici,
povedeš mě podle svého rozhodnutí a pak do slávy mě přijmeš.
Koho bych měl na nebesích? A na zemi v nikom kromě tebe nemám
zalíbení. |
Podle Žalmu 49 nezaručí člověku dobrý osud po smrti žádné hmotné
bohatství. Špatný člověk skončí v podsvětí - Šeolu. Dobrého člověka však
Bůh vysvobodí z podsvětí a přijme. CEP Žalm 49:15-20
|
Ženou se jak ovce do
podsvětí, sama smrt je pase. Zrána je pošlapou lidé přímí, a co
vytvořili, zhltne podsvětí, trvání to nemá.
Avšak mne Bůh ze spárů podsvětí vykoupí, on mě přijme!
Jen se neboj, bohatne-li někdo a množí-li slávu svého domu;
zemře, nic nevezme s sebou, jeho sláva za ním nesestoupí. I když
zaživa si dobrořečil: "Chválí tě, že sis to zařídil tak dobře",
musí se přidat k pokolení svých otců, kteří nikdy nezahlédnou
světlo. |
Oba Žalmy jsou zaměřeny na individuální osud pisatele (viz.1.osoba).
Žalmista věří, že jej Bůh vysvobodí z podsvětí a vezme k sobě.
To, co
bylo možné dříve jen pro Henocha a Elijáše, bude možné i pro ostatní,
avšak v jednodušší podobě. Lidé nebudou přijati bohem zaživa, jako oba
mýtičtí patriarchové, ale až po smrti.
Postupně se tedy rodila víra v možnost posmrtného vysvobození z
podsvětí a přijetí Bohem. Pravzorem mohly být prastaré příběhy o
Henochovi či Elijášovi. Patriarchy si podle starých hebrejských tradic
vzal Bůh k sobě. O Henochovi se píše: CEP Genesis 5:23-24
|
Všech dnů Henochových
bylo tři sta šedesát pět let.
I chodil Henoch s Bohem. A nebylo ho, neboť ho Bůh vzal. |
Podobný osud měl Elijáš: CEP 2.Královská 2:9-12
|
A stalo se, jak přešli,
že Elijáš řekl Elíšovi: "Požádej, co mám pro tebe udělat, dříve
než budu od tebe vzat." Elíša řekl: "Ať je na mně dvojnásobný
díl tvého ducha!" Elijáš mu řekl: "Těžkou věc si žádáš.
Jestliže mě uvidíš, až budu od tebe brán, stane se ti tak.
Jestliže ne, nestane se."
Pak šli dál a rozmlouvali. A hle, ohnivý vůz s ohnivými koni je
od sebe odloučil a Elijáš vystupoval ve vichru do nebe.
Elíša to viděl a vykřikl: "Můj otče! Můj otče! Vozataji
Izraele!" A pak už ho neviděl. I uchopil své roucho a roztrhl je
na dva kusy. |
Problém byl, že Henoch i Elijáš byli vzati k Bohu ještě za
svého života, nikoliv z podsvětí. Obě události se podle Bible
staly hodně dávno a byly zcela ojedinělé. Navíc jsou v Bibli
zmiňovány jen okrajově, pouze několika slovy.
Lidé ze své každodenní zkušenosti věděli, že lidé umírají a
nebyli svědky toho, že by snad Bůh k sobě někoho brával ještě za
jeho života. Logicky tedy začali doufat v to, že Bůh si vyvolené
bere k sobě až po jejich smrti, z podsvětí.
Konkrétnější představy o tom, jak to vypadá u Boha na nebesích
zpočátku neexistovaly. Žalmisté uvádějí pouze to, že je Bůh
přijme, z podsvětí se dostanou na nebesa.
Pokračování
Duše do nebe
|
[a] |
Ecclesiasticus také Sírach, Sírachovec - součást katolického
kánonu. Je součástí Septuaginty. |
[b] |
Henoteismus - jeden bůh je nadřazen ostatním. |
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] |
Lang, Bernhard. Afterlife.
Bible Review, Feb 1988.
www.basarchive.org |
[3] |
Lang, Bernhard. Monotheism
and the Prophetic Minority. Sheffield, Almond 1983. |
[4] |
Boyce, Mary. A History of
Zoroastrianism. Leiden. 1975 |
[5] |
BibleWorks, LCC. BibleWorks
5.0 .020w. Hermeneutika Computer Bible Research software.
2001.
www.bibleworks.com |
|
|